Young College

“Zichtbare maatschappelijke impact creëren vanuit onze kernkwaliteiten”, dit is een gewaagd doel van Young Colfield dat me aan het denken zette. Ik ben gefascineerd door het concept Shared Value (Porter & Kramer, 2011) wat beschrijft hoe bedrijven waarde kunnen creëren voor het bedrijf en tegelijkertijd ook voor de maatschappij. Hier moest ik dus wat mee..

Waar start je?

Een doel zonder plan is eigenlijk gewoon een droom. Maar waar begin je dan? Het gewaagde doel gaat over bijdragen aan de maatschappij met iets waar we goed in zijn; zo heb je immers ook de meeste impact. In de kern gaat zichtbare maatschappelijke impact over de meetbaarheid van impact, maar voor mij ook vooral over een structurele invulling. Daarnaast excelleren wij op het gebied van persoonlijke ontwikkeling en trainingen geven.

Combineer deze twee dingen met een trainee die het leuk vindt om voor groepen te staan, en zo was het idee van colleges geven geboren. Met een conceptplan (en feedback van andere trainees) heb ik dit gepitcht binnen YC en kreeg ik groen licht om met Young College aan de slag te gaan.

House of Business

Via Anne, partner en talent manager, kwam ik in contact met het ROC van Amsterdam. Het House of Business was een net gestarte opleiding binnen het ROC dat onderwijs vanuit een nieuwe hoek bekijkt; minder standaard lespakketten en meer input van bedrijven. Zij hadden vanuit deze gedachte behoefte aan twee dingen; persoonlijke ontwikkeling en inspiratie op business gebied. Een puzzel die op het eerste gezicht precies in elkaar past. Met deze kaders zijn we met een groep trainees aan de slag gegaan om een lesplan in elkaar te zetten wat goed bij de studenten aansluit maar ook dicht bij onszelf blijft. Deze lessen samen bedenken (met input van de klas) was eigenlijk al de helft van het plezier.

Voor de klas

Afgelopen maand was het eindelijk zo ver, we hebben een drieluik colleges gegeven en veel van elkaar geleerd. De studenten hebben geleerd wat hun kernkwaliteiten zijn en wat ze daar mee kunnen, waar je aan moet denken als je een onderneming start en hoe je goed en bondig een verhaal maakt en presenteert. Wij hebben ook geleerd onze boodschap op het publiek af te stemmen (practice what you preach), leren faciliteren, lessen ontwikkelen en zijn uit onze bubbel gestapt. Natuurlijk zijn er verbeterpunten na deze eerste keer, maar met de feedback van de studenten en de kennis die we hebben opgedaan kunnen we over een half jaar weer wat moois neerzetten.

Trots

Ik kan zeggen dat ik trots ben dat ik bij een bedrijf werk waar ik met dit idee kan komen en daar vervolgens tijd en energie in kan steken. Maar ook dat heel veel anderen, trainees en staff, hun energie in Young College hebben gestoken om dit waar te maken. Heel erg mooi. Op naar de volgende reeks! 😊