Trainee en trainer tegelijk

In mijn laatste blog heb je kunnen lezen over mijn tijd als Scrummaster bij KLM. In deze mooie periode ben ik geinspireerd geraakt door het Agile gedachtengoed en de Scrum methodologie. Ik heb gezien wat de voordelen voor organisaties zijn, onder andere; minder risico, snellere time to market en lagere kosten. Maar wat ik echt indrukwekkend vond, was de invloed op de mens. Ik heb uit eerste hand ervaren dat mensen die Agile werken gelukkiger en meer gemotiveerd op werk zijn.

Toen ik na mijn opdracht bij KLM op het Young Colfield kantoor was en hoorde dat we op zoek gingen naar nieuwe Scrumtrainers, riep ik zonder na te denken: ‘Dat kan ik ook wel doen, ik wil de Scrumtraining wel geven’. Nu vind ik het bij andere altijd super mooi als ze in hun eigen enthousiasme een enorme baal hooi op hun vork nemen. Vaak zie ik deze mensen die ergens écht enthousiast over zijn met vlag en wimpel slagen voor de doelen die ze zichzelf stellen. Maar toen ik uiteindelijk groen licht kreeg om deze training te gaan bouwen begon ik het toch wel spannend te vinden. Ik heb zelf een aantal prachtige trainingen gehad in het Young Colfield Talent Program, waaronder een fantastische Scrumtraining. Maar hoe ziet een goede training er nou uit? Wat is de gemene deler? Hoe leren mensen eigenlijk? Wat vertel je wel en wat niet? Welke werkvormen kies je voor welke lessen?

Ik wist een aantal dingen zeker; ik wil dat iedereen plezier en lol heeft tijdens de training. Ik wil weinig zenden en dus veel interactie. Ik wil mijn enthousiasme voor scrum en Agile overbrengen, ik wil dus dat mensen geïnspireerd raken door dit gedachtegoed. Toen ik terugdacht aan mijn eigen trainingen besefte ik me dat de leukste momenten vaak bestonden uit spel elementen met een boodschap of een spel element waarmee je hetgeen je geleerd wordt, echt ervaart en doorleefd. Experential learning noemen ze dat, geloof ik.

We spoelen iets meer dan een maand vooruit, naar een dag voor de training. De Scrumtraining bevat nu 15 onderdelen, 5 spelvormen waarvan er 1 een doorleving van het Scrumproces met gebruik van LEGO is, 4 onderdelen waarin de deelnemers in groepjes samen de essentie van Scrum bespreken en 1 onderdeel waarin LEGO gebruikt wordt in een creatieve uitbeeldoefening. Ik heb net 25 posters op A1 formaat, 10 kilo LEGO en een grote speaker in de auto gelegd. Morgenochtend vroeg rijden we naar Castricum, de training zal plaatsvinden in een groot bungalow huis. Ik heb zojuist nog even met mijn twee teamgenootjes Emily en Imke, die samen met mij de training gaan verzorgen, de training doorlopen. Toch nog best spannend zo’n eerste keer training geven.

De volgende dag reden we om 08.30 naar Castricum om om 09.15 aan te komen in een mooi groot bungalowhuis met genoeg ruimte om de posters verspreid over de ruimte op te hangen. Dit zorgt ervoor dat de deelnemers niet heel de dag naar een flip over zitten te staren, maar met een actieve houding in een soort rondleiding van poster naar poster gaan. We beginnen met een introductie in Agile, een spel waarbij de deelnemers in 2 groepen, 3 keer een ogenschijnlijk simpele taak moeten volbrengen. Tijdens de laatste herhaling krijgen de groepen eerst 30 seconden de tijd om te overleggen. Er wordt een procesverbetering van meer dan 800% gerealiseerd. Lang niet gek dat Agile.

Na deze introductie in Agile, behandelen we het Agile manifest, het Scrumframework, de Scrum evenementen en de Scrumrollen, om af te sluiten met een spel waarin je Scrum echt doorleeft. In dit spel is Imke product owner voor een LEGO-stad. In drie Scrumteams doen we drie volledige sprints met een sprint planning, een sprint review en een retrospective. De teams ervaren dat eigenaarschap en een timebox motiverend werken. Ze leren dat goed contact met de product owner belangrijk is om aan de wensen van de klant te kunnen voldoen en ze ervaren dat op afgesproken tijden kijken naar het proces, ervoor zorgt dat het werken in de volgende sprint makkelijker wordt. Als ik na 2 sprints voorstel om, omwille van de tijd, de laatste sprint niet meer te doen, reageren de teams afwijzend. Het plezier en de energie die ontstaat in dit spel zorgt ervoor dat ze hun LEGO dorp willen afmaken. Volgens mij een groot compliment.

Na afloop besef ik me hoeveel ik heb geleerd in een jaar Talent Program. Precies een jaar geleden was ik zelf deelnemer aan een Scrumtraining. Nu ben ik een ervaringsdeskundige die nieuwe trainees helpt om hen het Agile gedachtengoed eigen te maken. Ik kan niet wachten om aan nog meer mensen mijn enthousiasme over en ervaring met Scrum over te brengen. Dus ben je na deze blog nieuwsgierig naar onze Scrumtraining? Neem dan contact op met Mikael Swiebel (mikael.swiebel@youngcolfield.nl, 0651267175) om te kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen.