Trainee meets Trainee met Maud @Schiphol

Als een blij kind wandel ik over Schiphol Plaza, deze plek brengt altijd goede vibes met zich mee; vakanties, fijne weekenden, m’n eerste business trip. Ditmaal ben ik hier echter niet om op reis te gaan, maar om een koffietje te drinken met Maud uit talent program team 19. Maud doet hier haar laatste opdracht en vervult de uitdagende rol van product owner voor de app Smartflow. Met een grote glimlach komt ze me tegemoet gelopen nadat ik compleet de verkeerde kant was opgelopen in mijn zoektocht naar het Schiphol kantoor. We strijken neer bij een tentje waar ze volgens haar de lekkerste koffie serveren.

Nadat ze haar lauwe koffie (lekkerste koffietent?) in ontvangst neem, raken we in gesprek over wat ze nu eigenlijk doet. Allereerst vertelt ze me dat ze niet voor de rol van product owner was aangenomen, maar door verschuivingen in het team kwam deze rol vrij. Zo werd ze plotseling product owner van de app Smartflow. Het idee is dat deze app de belangrijkste tool voor de operatie van Schiphol gaat worden. Het aantal reizigers dat via Schiphol reist, neemt steeds verder toe en daarom is optimale logistiek onmisbaar. De app biedt gepersonaliseerde werkpakketen voor elke werknemer. Zo beschikt hij/zij over alle informatie nodig om zijn werk goed te kunnen doen en is het duidelijk wat er verwacht wordt. Een stuk efficiënter dan 5 losse A4tjes in je borstzak en overbezette portofoons..

Een nuttige en coole app dus, maar wat doet precies een product owner? Product owner is een rol in SCRUM waarbij je verantwoordelijk bent voor een bepaald product (vaak een website, software, of applicatie). Maud vertelt er al bij dat ze ook extra verantwoordelijkheden heeft die niet helemaal volgens het SCRUM boekje zijn. Ze is dus eindverantwoordelijke voor deze app. Dat betekent o.a. dat ze de toekomst visie bepaalt; waar willen we heen en hoe sluit dit aan op de behoefte van de klant. Ze maakt de roadmap en beheert hierbij de backlog (soort takenlijst binnen SCRUM). Daarnaast is ze verantwoordelijk voor het design van de user experience (een enthousiaste twinkeling is te zien wanneer ze benoemt hoe leuk het is om te bedenken hoe alles eruit mag zien), stakeholder management en de implementatie van verschillende functionaliteiten gemaakt door haar team van developers uit Nepal. Ik ben nogal onder de indruk van deze waslijst aan verantwoordelijkheden, maar Maud lijkt door deze uitdaging vooral gemotiveerd te worden. Geinig, dit is een mooi voorbeeld van de ontwikkeling die je doormaakt tussen verschillende opdrachten.

Na haar eerste opdracht als business analist bij SPARK Campus en tweede opdracht als management consultant, voelt ze zich hier het meest op haar plek. Ze krijgt vooral energie van het begrijpen van bestaande processen en pijnpunten in de operatie van Schiphol. Ze vertelt me hoe de operatie en het digitale stuk in Schiphol twee verschillende werelden zijn. Om deze te verenigen en hier een digitale vertaling van te maken, is vaak een technische puzzel waar je goed over na moet denken. “Als het dan werkt en jouw bedachte functionaliteit wordt gebruikt en het probleem is verholpen, is dat gewoon zeer nice”. Ik kan me goed voorstellen dat het tot leven zien komen van je ideeën een goed gevoel geeft. Maud voegt wel toe dat dit niet gebeurd zonder slag of stoot. Soms heeft ze ellelange gespreken met stakeholders waar uiteindelijk niets uitkomt en dat is weer de mindere kant van het verhaal.

Naast het feit dat we een leuk gesprek hebben over haar rol inhoudelijk, komen we, tja.. we doen toch een traineeship bij Young Colfield, op een persoonlijk zijspoor. Vragen als hoe vind je geluk in je werk, hoe balanceer je volle energie in zowel je werk als in je privéleven, hoe hou je in het vizier waar je energie aan verliest en hoe handel je daar vervolgens weer op. We doorlopen dezelfde reis, maar allebei op ons eigen manier. Dat maakt het heerlijk om samen in te gaan om dit soort vragen, een beetje te mijmeren en iets mee te krijgen van het perspectief van de ander.

De middag is compleet met inimini tour door het kantoor. Blij als een kind loop ik ook weer de deur uit. Cool om wat van de achterkant van Schiphol mee te krijgen, om weer meer te weten te zijn gekomen over deze rol en een fijn gesprek te hebben gehad.