Vorige maand heeft onze eerste gratis webinar van ons zelfbewustzijnsreeks plaatsgevonden. We gingen tijdens deze webinar in gesprek met Hans Stegeman van de Triodos Bank over hoe we de economie in beweging kunnen brengen. Benieuwd naar de inspirerende woorden van Jasper Karsten, trainee binnen ons Talent Program, hierover? Lees dan gauw verder!
Durf je het aan om in een ander verhaal te geloven?
Wie ben ik in de kern en hoe verhoud ik mij tot de wereld om mij heen? Wat maakt dat ik geloof waar ik in geloof? En durf ik ook in een ander verhaal te geloven in een wereld waar normaal zijn de norm is? Belangrijke vragen waar ik me bij Young Colfield mee bezighoud. Ik geloof dat je de meeste impact kunt hebben als je bij jezelf naar binnen durft te kijken en je gaat verwonderen over alles wat zich daar afspeelt. Iedereen is uniek
en heeft zijn of haar eigen kijk op de wereld.
Maar door onze innerlijke drive om bij de groep te horen, willen we nog wel eens verwijderd raken van ons eigen verhaal of te weinig openstaan voor inspirerende verhalen van anderen.
Donderdag 21 januari had ik het genoegen om een dergelijk ander verhaal te horen. Het verhaal van Hans Stegeman, Chief Investment Strategist
van de Triodos Bank, die pleit voor een economie waarin meer niet altijd beter is en stelt dat we los moeten komen van economische groei als symbool van welvaart.
Met dit verhaal opende hij de zelfbewustzijnsreis van Young Colfield, waarin we tijdens drie online events zelfbewustzijn vanuit drie verschillende levels benaderen. Bij deze eerste sessie begonnen we met het macro-economische perspectief als invalshoek.
Zelfbewustzijn op macro-niveau
Om zelfbewustzijn op individueel niveau te begrijpen, kan het helpen om van bovenaf te beginnen en te kijken naar de manier waarop de maatschappij jouw kijk op de wereld beïnvloedt. Iedere tijd heeft een bepaald verhaal waar we allemaal in geloven en als normaal zijn gaan zien. Zo werden vrouwen tot ver in de twintigste eeuw geacht zich puur te bekommeren om het huishouden, geloofde men in de middeleeuwen heilig dat geneeskunde een vorm was van tovenarij en werd je in de Griekse oudheid compleet voor gek verklaard als je niet geloofde dat Poseidon de zee bestuurde. Tegenwoordig is het normaal om te streven naar een hoge positie op de arbeidsmarkt, financieel te blijven groeien en een iPhone 12 te bezitten. Anders wijk je af van de norm,
word je verstoten door de groep en moet je zelf maar uitzoeken hoe je je eten bij elkaar sprokkelt. Natuurlijk chargeer ik hier, maar in zekere zin is dit wel hoe ons brein nog steeds werkt. Waar het in de tijd van jagers en verzamelaars daadwerkelijk overlevingsnut had om je te conformeren aan de groep, kun je tegenwoordig prima overleven als je als gekkie wordt gezien. In ons hoofd voelt het helaas nog even bedreigend.
Het huidige verhaal
Het verhaal dat we onszelf volgens Hans in deze tijd vertellen is dat economische groei vanzelfsprekend positief is en dat meer altijd beter is. We leven namelijk in een tijd waarin we haast alles financieel en afrekenbaar hebben gemaakt. Prijzen reflecteren wat we belangrijk vinden, bedrijven hebben omzetgroei en winstmaximalisatie als voornaamste doel, en op individueel niveau consumeren we meer dan ooit tevoren. Maar wat is daar dan mis mee?
Naast het feit dat we met onze overconsumptie en extensieve groei de wereld aan het overbelasten zijn, heeft ons marktdenken ook een behoorlijke onbewuste invloed op onze normen en waarden. We zijn namelijk gaan geloven dat als iets geen prijs heeft, het automatisch ook geen waarde heeft.
En om het gevaar van juist deze onbewuste invloed te bekrachtigen, kwam Hans met een mooi voorbeeld van een kinderopvang in Israël waar de ouders van de kinderen vaak te laat kwamen. Om dit probleem tegen te gaan leek het de kinderopvang een goede oplossing om een boete in te voeren voor het te laat ophalen van je kind. Het gevolg? Nog meer ouders begonnen te laat te komen, omdat ze hun ‘slechte daad’ konden afkopen. Wat er dus gebeurt is dat hun eigen normen en waarden verdwijnen, omdat die niet passen binnen het marktdenken van de kinderopvang. Er hangt immers een prijs aan die waarden en als je maar betaalt, is het goed. En dit is dus ook precies wat er mis lijkt te gaan in onze maatschappij. We verkopen onze normen en waarden, ons eigen verhaal, letterlijk op de markt. De plofkippen en fast fashion
kledingstukken vliegen nog steeds voor een vriendenprijsje over de toonbank, terwijl we weten dat we fout bezig zijn. Kortom, het is tijd voor een nieuw verhaal.
De moed om niet normaal te zijn
Het leuke van het kiezen van een nieuw verhaal is dat je dit precies kunt vormgeven naar je eigen normen en waarden. Systeemverandering begint uiteindelijk echt bij jezelf
en dat vraagt om moed en durven afwijken van de norm, hoe spannend dat ook is. We willen erbij horen en willen vooral niet dat de mensen om wie we geven opeens anders naar ons gaan kijken. Maar het is wel precies daar waar verandering plaatsvindt: bij mensen die je vertrouwt met een afwijkende mening. En tegelijkertijd snap ik ook volkomen hoe moeilijk het is om juist daar waar het zo lekker veilig en comfortabel voelt te veranderen. Zo schreef ik in mijn vorige blog op een wat studentikoze manier over een cocktailworkshop, want ik kan nog goed aan mijn studentenvrienden verkopen dat dit is waar ik me nu mee bezighoud. Veel spannender en kwetsbaarder wordt het als ik dichter bij mijn eigen waarden kom en ga schrijven over wat me echt bezighoudt:
mindfulness, dankbaarheid voor wat er is, kwetsbaarheid, mijn hoog sensitiviteit in een vrij prikkelrijke wereld, groei op persoonlijk in plaats van financieel gebied, compassie met mijzelf en anderen die compleet tegenovergesteld in het leven staan. Dit opschrijven is waar het voor mij spannend wordt en dat is dus precies waar ik moet zijn
om dichter bij mijn verhaal te komen. Want hoe kan ik ooit echte verandering teweegbrengen als ik mezelf nooit voor de volle honderd procent laat zien en alleen laat zien wat ik denk dat ik moet laten zien?
Dus heb de moed om naar binnen te kijken en durf te voelen waar jouw waarden conflicteren met je gedrag.
Waar gaat het bij jou schuren? Wat is jouw verhaal en wat is het verhaal dat je jezelf vertelt omdat je denkt dat het zo hoort? Zijn jouw normen en waarden eigenlijk te koop? Durf stil te staan en een keer de gekkie te zijn binnen je werk, vriendengroep of relatie. Durf risico’s te nemen en je verbeeldingskracht te laten spreken. Wees die naïeveling die niet gelooft dat Poseidon de zee bestuurt, juist als je weet dat dit tot rare reacties gaat leiden. En omdat systeemverandering bij jezelf begint, neem ik hierbij dan ook graag het heft in eigen handen. Ik geloof in een wereld waarin we sociale verbinding en dankbaarheid voor wat we al hebben boven groei, materialisme en winstmaximalisatie plaatsen. Wat is jouw verhaal?
Morgen 18 februari is onze tweede gratis online webinar van onze zelfbewustzijnsreeks: "hoe breng je organisaties in beweging". We gaan hier van 11.00 tot 12.00 uur in gesprek met Virginia Yanquilevich, CEO van Dopper. Wil je hierbij zijn? Meld je aan via onderstaande button. Wie weet tot dan!