Sem van Mulkom
Trainee Talent Program
Meet Floris Jan Bom, voorheen Business Consultant bij ABN AMRO en daarvoor student Organisatiepsychologie (BSc, Universiteit Utrecht) en Bedrijfskunde (MBA, Universiteit van Amsterdam) en nu trainee in het Talent Program van Young Colfield. In dit interview spreekt Sem hem over zijn rol als HR Business Adviseur bij de Gemeente Den Haag.
Ben je meer geïnteresseerd in IT en wil je je specialiseren? Kijk dan verder naar ons Young Expert IT Program.
Hé Floris, laten we beginnen we met een check-in. Hoe gaat het met je op dit moment?
Goed! Ik ben net twee weken terug van een vakantie in Egypte met mijn vriendin. We hebben een weekje gedoken en een weekje door het land heen gereisd. Als je dan weer terugkomt van vakantie val je natuurlijk meteen met de neus in de boter. Je mailbox is vol, mensen willen van alles van en je weet even niet zo goed meer waar alles over gaat. Het is dus altijd een beetje inkomen na zo’n vakantie. Maar ik heb de draad weer lekker opgepakt.
Mooi om te horen! Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jouw werkzaamheden bij de Gemeente Den Haag. Kun je me iets meer vertellen over jouw functie en je afdeling?
Natuurlijk! Ik werk bij de Gemeente Den Haag als HR Business Adviseur. Om je wat context te geven: de gemeente is ingedeeld in acht diensten. Ik werk voor de dienst bedrijfsvoering met een groepje HR Business Adviseurs. Deze dienst zorgt er platgezegd voor dat de medewerkers van de gemeente Den Haag hun werk kunnen doen ter ondersteuning van de burger in de stad. Mijn dienst is opgedeeld in verschillende portefeuilles, waar de afdeling personeel en organisatie ook onder valt.
Als HR Business Adviseur heb je normaal gesproken een aantal afdelingen die jij ondersteunt op verschillende HR-onderwerpen. Het leuke van mijn rol is dat ik de luxe heb dat ik met verschillende HR Business Adviseurs opereer, waardoor ik bij verschillende projecten kan meedraaien. Daardoor leer ik veel over HR. Op dit moment ben ik verantwoordelijk voor de ondersteuning van Juridische Zaken, Finance & Inkoop en nog twee kleine onderdelen. Een project waar ik me nu mee bezig houd, heeft betrekking op strategische personeelsontwikkeling. Hierbij wordt een doorkijkje gemaakt naar de toekomst en hoe het personeel eruit komt te zien op basis van hoeveelheid (FTE's), kwaliteit (wat moeten ze kunnen) en daarbij rekening houdend met externe factoren zoals een krappe arbeidsmarkt. Daarnaast ben ik bezig met de ontwikkeling en implementatie van een ontwikkelkaart. De ontwikkelkaart bevat vragen over iemands profiel, leerambities, leermogelijkheden en een actieplan. De ingevulde ontwikkelkaart kan als leidraad dienen bij het gesprek over ontwikkeling tussen leidinggevende en medewerker.
Dat klinkt als een uitdagende functie! Maar, hoe bevalt het werken bij de gemeente eigenlijk? Ga je met plezier naar je werk?
Zeker! In het begin vond ik de complexiteit van de gemeente vrij uitdagend. Ik voelde me soms wat onwennig en onzeker over wat ik moest doen en waar ik moest zijn. Na verloop van tijd is die onwennigheid verdwenen. Ik voel me nu een stuk comfortabeler in het benaderen van mensen en het beantwoorden van vragen. Mijn kennis over de organisatie en de mensen die er werken is gegroeid, net als mijn kennis over het HR-vak en hoe ik zaken moet aanpakken.
Nu ik meer stabiliteit heb gevonden, merk ik dat ik steeds meer plezier en voldoening uit mijn werk haal. Ik krijg gelukkig vanuit de Gemeente Den Haag veel vertrouwen en verantwoordelijkheden. Zo ga ik binnenkort fungeren als een traditionele HR Business Adviseur. Dit betekent dat ik de volledige verantwoordelijkheid krijg bij de ondersteuning van mijn accounts op HR gebied.
Je vorige opdracht was bij de ABN-AMRO als managementconsultant, hoe ervaar je het verschil tussen aan de ene kant een hele commerciële partij en aan de andere kant een publiek organisatie?
Dat is zeker een verschil! Ik heb met name gemerkt dat de manier van communiceren in beide organisaties verschillend is. Bij de Gemeente wordt er veel gecommuniceerd per mail terwijl bij ABN-AMRO er juist veel directer en zakelijker werd gecommuniceerd. Ook werd bij ABN meer gebruik gemaakt van Teams en belde je iedereen meteen op als je een vraag. Dat is toch echt anders hier.
Tegelijkertijd zijn er ook veel overeenkomsten. Het zijn beide grote organisaties, waarbij je aan het begin nog je weg moet vinden en moet ontdekken wie waar verantwoordelijk voor is. Dat is echt even pittig en ongemakkelijk en dat heb ik hier ook weer ervaren. Na verloop van tijd heb ik mijn weg wel weten te vinden, dus daarover hoeft een (toekomstige) trainee zich niet druk te maken!
Mooi bruggetje naar de volgende vraag! Wat zou jij als ervaren Young Colfielder willen meegeven aan nieuwe Young Colfielders?
Het klinkt misschien cliché, maar uiteindelijk komt altijd alles goed. In beide organisaties heb ik in het begin mijn weg moeten vinden. Je ontdekt veel nieuwe dingen, hebt veel vragen, maar je weet niet altijd waar je terecht kunt voor antwoorden. Het is eigenlijk een normale fase in je opdracht. Uiteindelijk word je vanzelf comfortabel met het oncomfortabele.
Dus mijn belangrijkste key takeaway is: ga er gewoon in, verwonder je, stel veel vragen en ga er gewoon voor. Het is normaal dat het soms ingewikkeld is, en dat begrijpt iedereen in de organisatie. Je hoeft niet alles al na een week te weten. Iedereen gunt je de tijd. Je leert een grote organisatie pas echt kennen na ongeveer een jaar, dus denk niet dat je alles al na een maand onder de knie moet hebben.
Dankjewel en succes!
Sem van Mulkom
Trainee Talent Program
Hogehilweg 8
1101 CC Amsterdam Zuid-Oost