Minke ter Hedde
Trainee Talent Program
Meet Ruth (25), voorheen student Bestuur & Organisatiewetenschap en Publiek Management, nu Communicatie Adviseur bij Schiphol. Ruth is in januari 2022 gestart als Trainee binnen het Talent Program. Minke hield een interview met haar over haar tijd bij Schiphol!
Ben je meer geïnteresseerd in IT en wil je specialiseren? Kijk dan verder naar ons Young Expert Program!
Hi Ruth, hoe is het met je? Drukke week voor de boeg?
Hier gaat alles goed! Ik heb inderdaad een drukke week voor de boeg, maar met veel afwisseling. Ik heb afgelopen week een selectiemiddag georganiseerd en daar ga ik nog een feedbackronde voor rondsturen. Volgende week staat er ook een selectiedag op de planning, dus met deze feedback ga ik het draaiboek weer aanpassen en iedereen hiervan op de hoogte stellen. En heel leuk, zowel donderdag als vrijdag ben ik ook op het Young Colfield kantoor. We hebben een Young Colfield sessie (comedy night!) en een coaching gesprek, dus dat breekt lekker de week. En ik heb zin om ons nieuwe kantoor te zien!
Vertel eens: wat houdt jouw functie in?
Binnen Schiphol werk ik op de afdeling APOC, wat staat voor het Airport Operations Centre. Op dit moment zijn er veel ontwikkelingen gaande. Waar de uitdaging nu ligt is het communiceren van deze ontwikkelingen naar de rest van de organisatie en de partijen met wie wij samenwerken. Met dat vraagstuk mag ik aan de slag! Er is daarnaast ook veel vrijheid op onze afdeling om aan te sluiten bij andere onderwerpen die je interessant vindt, zo ben ik ook aangesloten bij het HR overleg.
Dat klinkt interessant! Waar houdt het APOC zich precies mee bezig?
Het APOC is de plek op Schiphol waar de voorbereiding en aansturing van de gehele luchthaven samenkomt. We werken nauw samen met ketenpartijen zoals luchtvaartmaatschappijen, afhandelaren, de Douane, en de Koninklijke Marechaussee. In het APOC wordt er gewerkt aan een Airport Operations Plan, om zo tijdig knelpunten in de operatie te signaleren en op te lossen. Zo worden de wachttijden voor passagiers gemonitord en bekijken we het afhandelingsproces, zodat we kunnen inschatten of de vliegtuigen op tijd klaar zijn voor vertrek. Door inzicht te krijgen in deze verschillende processen, kunnen we in de toekomst een meer voorspelbare luchthaven zijn en onze prestatie verbeteren. Je kan je voorstellen dat er best wat partijen bij betrokken zijn, en deze samenwerking proberen wij actief hier op te zoeken en te faciliteren. Dat is een leuke uitdaging! Ik merk dat er vooral behoefte is om op meer creatieve manieren te communiceren en de samenwerking op te zoeken, zodat het vertrouwen blijft groeien. Iedereen staat heel erg open voor nieuwe ideeën, dat maakt het een boeiende werkplek.
En dat op Schiphol, ik kan me voorstellen dat daar genoeg te doen is! Hoe vind je het om onderdeel te zijn van zo’n grote organisatie?
Schiphol is inderdaad een hele grote organisatie met veel verschillende afdelingen. Maar binnen mijn afdeling merk ik niet altijd dat ik binnen een hele grote organisatie werk. Er heerst juist een hele fijne werksfeer, iedereen weet ontzettend van aanpakken en er is echt een ‘ga het maar gewoon doen’ mentaliteit. Een goed voorbeeld hiervan is de selectiemiddag die ik heb georganiseerd. Ik heb hier zelf de inhoud en het plan van aanpak bedacht en mocht het vervolgens uitproberen. Initiatief wordt dus erg gewaardeerd, en als een keer iets niet lukt is het jammer. Maar dan ga je weer terug naar de tekentafel en probeer je het op een andere manier.
Welke uitdagingen ben je tegengekomen tijdens je opdracht tot nu toe?
Grappig dat je dat vraagt. Zoals je misschien wel gezien hebt in het nieuws gebeurt er natuurlijk ontzettend veel in de organisatie, en staat Schiphol niet altijd even positief in het nieuws. Dat vond ik best spannend, maar daarentegen was ik zelf meteen enthousiast over de opdracht. Juist omdat Schiphol en dus mijn afdeling in crisis zitten. Ik had wel zin in een echte uitdaging, in een omgeving waar veel gebeurt en geen dag hetzelfde is. Wat ik ook spannend vond is dat ik geen achtergrond heb in communicatie. Daarom ben ik vaak teruggevallen op de ons bekende Pippi Langkous mentaliteit ‘’ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan’’. Deze heeft me erg geholpen!
Daar mag je trots op zijn! Hoe neem je deze ervaring mee naar een volgende opdracht?
Een volgende keer heb ik meer vertrouwen in mijn eigen aanpak. We hebben allemaal een gezonde dosis verstand en uiteindelijk doet iedereen maar wat, dus dat mag jij ook. Als je laat zien dat je er voor wilt gaan en er moeite in steekt dan komt het goed. Daarnaast heb ik tijdens deze opdracht ook echt geleerd wat stakeholdermanagement is en hoe dit werkt in de praktijk. Er zijn veel afwegingen die gemaakt moeten worden, en communicatie speelt hierin een grote rol.
Om mee af te sluiten: wat zou je tijdens deze opdracht nog graag doen?
Bij het APOC wordt er zowel gedacht aan de dag van vandaag (de operatie) als aan de toekomst. Denk hierbij bijvoorbeeld aan onderwerpen als duurzaamheid en schaarste van mens en middelen. De komende tijd wil ik zeker ook wat gaan betekenen voor en meedenken over deze vraagstukken. Daar wil ik graag directe impact hebben.
Dankjewel Ruth, leuk om te horen. Veel succes en plezier nog komende tijd!
Minke ter Hedde
Trainee Talent Program
Hogehilweg 8
1101 CC Amsterdam Zuid-Oost