Lisa Zegerius
Stagiaire Marketing & Employer Branding
Meet Stijn Fijneman, 26 jaar en voorheen student Bestuurskunde. Stijn is sinds november 2021 Talent Program trainee en doet na een opdracht bij het Ministerie van Defensie nu een opdracht bij DELTA Netwerk. Lees hier het interview met Lisa over de beginfase van zijn opdracht als stakeholder coördinator!
Ben je meer geïnteresseerd in IT en wil je specialiseren? Kijk dan verder naar ons Young Expert IT Program!
Hi Stijn, leuk dat ik je mag interviewen! Hoe is het met je? Heb je een drukke week gehad?
Het gaat goed, ik zit nu in de vierde week van mijn opdracht. Het is leuk dat we dit keer het interview aan het begin van mijn opdracht doen, want ik merk dat ik nu nog best wel aan het “zwemmen’’ ben. Ik ben natuurlijk nieuw in een bedrijf en daarom is ook alle stof nieuw. Ik heb het dus eigenlijk nog niet zo druk in de praktijk maar wel in mijn hoofd. Ik ben momenteel nog erg bezig met het uitvinden wat mijn weg gaat worden binnen Delta Netwerk.
Kan je wat over Delta Netwerk Nederland vertellen?
Delta Netwerk legt glasvezelnetwerken aan in Nederland en behoort tot een van de grootste spelers in Nederland. Binnen het bedrijf ben ik stakeholder coördinator. Voordat er ergens glasvezel wordt gelegd, voeren wij een campagne van twaalf weken. De campagne geef ik samen met mijn collega’s vorm en voer ik uit. Vanuit mijn rol probeer ik zoveel mogelijk mensen uit een dorp of stad mee te krijgen in de glasvezeltransitie. Dit doe ik door het gebied zo goed mogelijk te leren kennen, de bewoners te informeren en door strategische samenwerkingen aan te gaan met zogenaamde stakeholders. Dit kunnen (sport)verenigingen, dorpsraden of clubs zijn, maar ook individuen zoals enthousiaste bewoners en lokale influencers. Het doel is om samen met mijn team van stakeholders 20% van een stad of dorp te laten kiezen voor glasvezel van DELTA Netwerk. Om in een tijdsbestek van twaalf weken van een marktaandeel van 0% naar 20% te groeien is een pittige uitdaging. Het geeft dan ook een onwijze kick als je tijdens je campagne merkt dat je steeds dichterbij dat doel komt en dus met je team de juiste dingen aan het doen bent.
Hoe bevalt de opdracht en hoe zien jouw dagen eruit?
Binnen YC doe je drie à vier opdrachten in twee jaar en daarin vind ik het belangrijk om mezelf continu te blijven uitdagen. Ik wil graag dingen doen die buiten mijn comfort zone liggen. Deze opdracht is daar het perfecte voorbeeld van. Er zijn veel werkzaamheden die aankomen op soft skills en deze skills heb ik nooit geleerd tijdens mijn opleiding. Het voelt nog wel wat oncomfortabel, maar daar heb ik juist voor gekozen. Ik merk dat ik juist hier veel van leer en dat bevalt mij zeker.
Mijn dagen zijn heel verschillend! Ik ben veel onderweg, aangezien ik veel campagnes doe in verschillende gebieden. Per gebied heb je een verschillend team. Ik ben dus onder andere veel in de auto onderweg naar de gebieden waar ik een campagne uitvoer. Ik zit veel bij mensen thuis op de koffie, maar ik ben ook veel aan het onderhandelen met clubs en verenigingen. Daarnaast organiseer ik ook veel organisatieavonden. Dus erg afwisselend!
Had je eigenlijk al een beetje affiniteit met de glasvezel?
Nee eigenlijk niet, ik wist er eigenlijk weinig vanaf. De raakvlakken zijn wel dat glasvezel een hele grote transitie binnen Nederland is en tijdens mijn master Bestuurskunde heb ik daar veel over geleerd. Daar zitten dus wel wat raakvlakken in.
Ga je elke dag met plezier naar je werk?
Ja tuurlijk! Het is heel leuk als je bepaalde plannen hebt om mensen te overtuigen en het lukt. Als je de resultaten kan proeven van het werk dat je verzet hebt, geeft dat gewoon echt een kick. Ik merk dat ik dat wel echt leuk vind. Mijn grootste uitdaging zit hem op dit moment dus met name in de soft skills. Na een master ben je vooral boekenwijs. Op school leer je niks over een goede campagne draaien of mensen goed informeren. Ik leer dus vooral veel over communicatie. Daarnaast is mijn kennis over glasvezel en de telecom wereld ook erg verbreed.
Hoe zou je de opdracht in één zin samenvatten?
Als een uitdagende opdracht waarin in elke dag nieuwe dingen leer over mezelf en het vakgebied relatiemanagement!
Lisa Zegerius
Stagiaire Marketing & Employer Branding
Hogehilweg 8
1101 CC Amsterdam Zuid-Oost