Hoe heb je jouw start bij Dopper ervaren?
Ik zal proberen m’n antwoorden kort en bondig te houden, want dat is nog wel eens lastig voor mij.
Ten eerste kreeg ik een heel warm ontvangst en had ik mazzel dat ik één dagje naar kantoor mocht om mijn manager te ontmoeten, samen een dagje te werken en zo het gloednieuwe kantoor kon zien. Dat was prettig. Het was wel ook nog veel wennen in het begin, een nieuw bedrijf en nieuwe collega’s leren kennen. Gelukkig waren ze enorm verwelkomend: iedereen maakte tijd vrij en had dan ook de aandacht voor me terwijl ze het toch druk hadden. Daarnaast kreeg ik ook de tijd om te wennen aan de nieuwe (marketing) wereld waar ik nog niet zo veel van wist en gaven ze mij de ruimte om te zien en proeven wat Dopper allemaal doet.
Wat hield je opdracht bij Dopper in?
Ongeveer 30% van mijn tijd besteedde ik aan structurele PR-taken en het reilen en zeilen van het werk binnen het Impact Marketing team. Dit waren niet altijd de moeilijkste taken maar wel leuk om eens gedaan te hebben en voor de afwisseling. Een tof voorbeeld hiervan was het meewerken aan het Dopper Deep Dives
evenement. Hier kwamen sprekers van Tony’s Chocolonely, Ecover en Oatly en dit vond 2 weken na mijn startdatum plaats. Ik had de rol van speaker liaison
toebedeeld gekregen en was hiermee verantwoordelijk voor het contact met de drie sprekers. De andere 70% van mijn tijd deed ik een eigen onderzoek. Het voornaamste deel betrof een concurrentenanalyse, om beter inzichtelijk te krijgen wat Dopper’s sterke punten waren, hoe we ervoor stond ten opzichte van andere herbruikbare waterflesmerken én hoe we daarvan konden leren. Het toffe was dat ik dit onderzoek – uiteraard met input van collega’s – zelf volledig mocht vormgeven en structureren. Aan het einde van mijn opdracht heb ik mijn resultaten gepresenteerd.
Wat vond je het leukst aan je opdracht?
Om mee te kunnen draaien in zo’n vet bedrijf! Dopper is een volledig missie-gedreven organisatie met het doel om singel use plastic
uit de wereld te verhelpen. Het is mooi om te zien dat de missie de hoogste prioriteit heeft, en de verkoop van flesjes is een middel om dat doel te bereiken. Ik vond dat mega gaaf om mee te maken en te zien.
Waarvan heb je het meest geleerd?
Ik denk toch wel van de dames uit mijn team. Naast dat er een goede klik was, vond ik het leerzaam om te zien hoe zij werkten, communiceerden, mij op m’n gemak lieten voelen en direct onderdeel van het team lieten worden. Met de manier van communiceren bedoel ik enerzijds direct of rechtlijnig zijn en tegelijkertijd toch een goede sfeer behouden. Ik vond dat leerzaam om te ervaren en dat is denk ik ook heel nuttig voor mijn rollen in de toekomst. Uiteraard heb ik ook nog veel meer geleerd, zoals over het voor mij nog vrij onbekende marketing, maar ik neem het meeste mee uit de communicatielessen.
Is er een specifiek moment geweest tijdens je opdracht dat je is bijgebleven of heeft verrast?
Wat ik wel tof vond was dat ik in week drie door de marketing manager werd gevraagd of ik in de Marketing Monthly
mijzelf wilde presenteren en kon delen wat mij met m’n nieuwe, frisse blik was opgevallen. Toen kwam ik met het punt dat volgens mij iedereen bij Dopper enorm veel expertise heeft en autonoom kan werken, maar dat er toch een drang leek te zijn om zaken vaak te checken met elkaar. Ik had het gevoel dat het te maken kon hebben met een angst van het management om de controle los te laten. Dat bleek ook echt iets te zijn wat bij collega’s leefde. Hierdoor realiseerde ik dat een frisse blik en een ander perspectief heel verfrissend kan zijn. Het kwam als eerste in me op en toch was het voor hen heel verhelderend en van waarde, hoe gaaf is dat!
Ben je nog ergens tegen aangelopen?
Ja, ik ben wel flink tegen de negatieve sleur-boom aangerend, maar dat komt 99% door de situatie waar we nu met z’n allen inzitten, dat heb ik nog nooit eerder in m’n leven gehad. Tijdens een coaching sessie heeft het praten met m’n Talent Manager enorm geholpen en er grotendeels voor gezorgd dat ik daar niet meer in ben beland.
Wat is volgens jou de toegevoegde waarde van YC geweest tijdens deze opdracht, als die er was?
Zeker het feit dat je een Talent Manager hebt, zo fijn om op structurele basis over je persoonlijke ontwikkeling te praten en het maakt ook dat je er structureel over na gaat denken. Maar ook de mede trainees die een klankbord vormen en een plek vol inspiratie bieden. Door ervaringen met elkaar te delen heb ik voor m’n gevoel al zo veel van elkaar geleerd.