Mathieu Verver
Kwaliteitsmedewerker @ Nidos en Trainee Talent Program
Na de training Authentiek Verkopen van Sabine Beuk (Generous Minds) zie ik meerdere malen trainees enthousiast de ruimte verlaten. ‘Ik had nooit gedacht dat ik sales vanuit zo’n perspectief zou kunnen bekijken! Wat een leuke en leerzame training was dit!’ hoor ik Ilja zeggen.
Als vast onderdeel in het trainingsprogramma van het Talent Program staat deze ervaring mij nog te wachten. Later in het jaar komt Sabine weer langs op ons kantoor en mag ik ervaren wat mijn mede-trainees zo enthousiast maakte. Daar heb ik te weinig geduld voor. Ik maak een afspraak en spreek Sabine over de training, de filosofie erachter en waarom het zo goed aansluit in het Talent Program van Young Colfield.
Sabine is onderdeel van Generous Minds, een ondernemerscoöperatie die impact-gedreven organisaties helpt met expertise en kapitaal om hun positieve impact te vergroten op onze wereld. Hun belangrijkste drijfveer? De wereld beter achterlaten dan ze hem aantroffen. Daarbij richten ze zich op de Sustainable Development Goals. Sabine onderschrijft die, maar met enkele collega’s richt zij zich ook op de Inner Development Goals. Deze omvatten persoonlijke doelstellingen gericht op het verbreden van zelfbewustzijn, emotionele intelligentie, veerkracht en algeheel welzijn om diepgaande persoonlijke groei en voldoening te bevorderen. ‘Als je dichter bij je authentieke zelf bent, dichter bij wie je echt bent, dan geloof ik dat je meer bereikt en hier ook veel meer energie van krijgt!’
Ik begrijp meteen waarom Sabine een van de vaste trainers is in een programma van Young Colfield. Dichterbij ‘de meeste impact maak je als jezelf’ kan je haast niet komen. Ik heb geleerd dat iedereen de Young Colfield-slogan toch net anders interpreteert. Hoe ziet Sabine dat?
‘Als je je zoals bij Young Colfield naar binnen richt en lagen afpelt totdat je echt je authentieke zelf durft te zijn, dan denk je vervolgens veel meer vanuit het collectief. Je bent niet meer alleen met je eigen welzijn bezig, maar ook met het welzijn van anderen en de wereld om je heen. De positieve impact die daaruit voortkomt hebben de bedrijven waar jullie mee werken dus heel veel aan!’ Het lijkt paradoxaal, je eerst naar binnen richten voordat je je naar buiten richt, maar Sabine licht toe: ‘Je hebt twee soorten ego, een dominant ego en een sterk ego. De eerste is waar veel mensen aan denken bij het woord. Je dominante ego vergelijkt zich met anderen. Het functioneert uit angst, en kan je dus ook heel erg in de weg zitten. Als je handelt vanuit je dominante ego, ben je vaak meer met jezelf bezig. Je bent hierdoor minder prettig om mee te werken en je zal minder waarde leveren voor het collectief. Daar tegenover staat je sterke ego, dat je helpt voor jezelf op te komen zonder dat dit ten nadele is van anderen. Hiermee kan je vanuit je eigen kracht veel meer bereiken. Dit sterke ego kan je trainen.’
Het is duidelijk. De training van Sabine gaat niet alleen over hoe je iets kan verkopen. Het gaat dieper.
‘Veel ontwikkelingsboeken en trainingen gaan over het beter leren kennen van je zelf. Je kan daardoor de lagen van je dominante ego afpellen, en je sterke ego meer ruimte geven. Bij de training Authentiek Verkopen leer ik jullie dat in de context van sales. Daarbij kan je sales veel breder zien dan een product verkopen voor geld. In een sollicitatie, maar ook op vakantie doe je dit.’
Het gaat om alle situaties waarbij je iemand positief wilt beïnvloeden en dus niet wilt manipuleren voor eigen gewin. Dat is een belangrijk onderscheid.
‘De negatieve associatie met sales vind ik heel zonde. Alle blokkeringen die daardoor ontstaan in je hoofd staan jezelf in de weg, maar ook de verbinding met anderen. Terwijl dat precies is wat je nodig hebt. Die negatieve associatie met sales is er eigenlijk een met een dominant salespersoon. Iemand die handelt vanuit diens dominante ego. Dat is het beeld van een gladde verkoper voor wie alleen jouw portemonnee belangrijk is. Er bestaat ook een salespersoon die handelt vanuit het sterke ego. Die zoekt juist de verbinding en naar een win-win uitkomst. Hoe je dat precies doet, daar gaat mijn training over.’
‘Daarom beginnen we met je mindset. Het kost moeite om de associatie van sales van dominant ego naar sterk ego te bewegen. Hiervoor moet je eerst graven in je onderbewustzijn, daar zit namelijk de sleutel voor gedragsverandering. In de training bied ik technieken om contact te maken met je onderbewustzijn.’
‘Ook kijken we naar menselijke verbinding. Hoe verbinden mensen, wanneer ontstaat er verbinding en wanneer niet? Voornamelijk schaamte en kwetsbaarheid spelen hier een rol. Je moet het durven om je over je angst voor kwetsbaarheid en schaamte heen te zetten. Je authentieke zelf laten zien is veel krachtiger dan een versie presenteren waarvan je denkt dat de ander die misschien wil zien. En: het is ook nog is veel leuker en comfortabeler als je jezelf durft te zijn!’
‘Vervolgens leer ik trainees de emotionele drijfveren van jezelf en de mensen met wie je gesprekken hebt te herkennen. Iedereen heeft behoeftes en belangen. Belangen zitten meer aan de oppervlakte, en behoeftes gaan over emotie. Om behoeftes te herkennen moet je heel goed luisteren en doorvragen.’
‘Ik geef in de training veel praktische handvatten en tips hoe de trainees dit in de praktijk kunnen toepassen. Hoe maak je dan een authentieke indruk? We oefenen in gesprekken, waarbij iedereen voor zichzelf heel duidelijk het verschil kan voelen tussen je laten leiden door je hoofd of door je hart. En geloof me, daarna wil je nooit meer wat anders.’
Het gemak waarmee Sabine de diepte ingaat is inspirerend. Haar training leert je niet een handjevol salestrucjes, maar gaat over haar filosofie. Ik snap waarom Ilja zo enthousiast over Sabine en haar training was.
Na het gesprek open ik mijn agenda. Dertien september. Met een grote cirkel eromheen.
Mathieu Verver
Kwaliteitsmedewerker @ Nidos en Trainee Talent Program
Hogehilweg 8
1101 CC Amsterdam Zuid-Oost