Blog Layout

Beter samenwerken en minder conflict met Yin & Yang

aug 19, 2024

Wellicht ben je na het lezen van Yin & Yang als metafoor voor een gebalanceerde organisatiecultuur aangezet maar denk je “waar begin ik dan als ik hier iets mee wil in mijn eigen team?” Lees dan snel verder, want in deze blog neem ik je mee hoe wij hier tot nu toe mee aan de slag gegaan zijn binnen Young Colfield.


Commitment is Key

Wat het voor ons lekker werken maakt, is dat het hele team commitment heeft gegeven om dit jaar naar een meer gebalanceerde organisatie cultuur te streven. Dus het voorwerk zou zijn: print het model eens uit, laat het zien aan je collega’s, kijk of ze ook enthousiast zijn en dingen herkennen en bereid en nieuwsgierig zijn om ermee aan de slag te gaan. Binnen ons staff team, was dat dus al het geval bij de start van deze dag.


Een goede voorbereiding is het halve werk

Voor de teamdag heb ik het team gevraagd om het een en ander voor te bereiden, zodat iedereen zich alvast zou verdiepen in het model. Deze voorbereiding vind je als letterlijk voorbeeld in cursief, zodat je het gewoon kan copy-pasten in je eigen organisatie als je dat zou willen. Daarna leg ik per opdracht uit hoe we ermee hebben gewerkt.


  1. Kies één Yin of Yang kwaliteit van het model die jij van nature in huis hebt. Bereid een korte pitch voor, alsof je deze kwaliteit zou verkopen op de markt: Wat heb je aan deze kwaliteit? Waarom is het zo waardevol om deze te bezitten op de werkvloer? Maar ook: welke nadelen en uitdagingen heeft het inzetten van deze kwaliteit? Neem daarbij één annekdote mee, waar je deze kwaliteit goed inzette op de werkvloer. 
  2. Kies één Yin of Yang kwaliteit van het model, die jij nog niet zo in huis hebt, maar waar je wel meer in wilt ontwikkelen. Let op: omdat het aantrekkelijk is deze meer te bezitten, omdat je er zin in hebt. Dus niet omdat het moet. Neem ook hierbij weer één annekdote mee, waarin tot uiting kwam dat je deze nog niet zo in huis hebt.
  3. Schrijf voor elke collega op een losse post-it, welke Yin of Yang kwaliteit je van nature in het gedrag van deze collega ziet. Benoem hier een concreet voorbeeld/moment/setting bij waar je dit op baseert (mag in een enkel woord of zin, maak er geen groots project van). 


Aan de slag!

Tijdens de teamdag veranderde ons kantoor in een ware Yin Yang Markt. De dag begon natuurlijk met de pitches, om lekker op te warmen én elkaars kwaliteiten te ontdekken. Handig om te zien welke collega’s je voor welke kwaliteit moet hebben!


Shoppen bij je collega's

Daarnaast kreeg iedere collega een eigen marktkraam, waar de feedback van vraag 3 opgeplakt konden worden. Voor een ieder waardevol, soms bevestigend en soms verassend om te zien welke Yin en Yang kwaliteiten op de werkvloer opvallen bij andere collega’s. Hierop werd vervolgens in kleine groepjes gereflecteerd.

Vraag & aanbo(r)d

Dan was er tot slot het “Vraag en Aanbo(r)d” waarop iedereen de aanwezige (vraag 1) en te ontwikkelen (vraag 3) kwaliteiten van zichzelf op kon plakken. Op basis hiervan werden matches gemaakt zodat mensen met tegenovergestelde kwaliteiten en uitdagingen, van elkaar konden leren. In duo’s gingen mensen hierover in gesprek tijdens een mooie wandeling door het bos. Met als gewenste opbrengst in ieder geval één concreet voornemen van nieuw gedrag om mee te gaan oefenen op de werkvloer. Wat hier opviel was dat de collega die juist zo anders is dan jij, degene is van wie je het meest kunt leren. Weer zo’n mooi EN-EN kwartje dat viel. 


Wat levert zo’n ochtend op?

Dit alles was een ochtend programma van zo’n 3 a 4 uur. Wat het ons team heeft opgeleverd? Een gezamenlijk kader over wat een “gebalanceerde organisatie cultuur” betekent. Een individueel besef waar van nature ieders kwaliteit ligt én waar ruimte voor groei is. Een helder beeld van de diversiteit aan kwaliteiten die we met verschillende mensen in het team in huis hebben. En een waardering van verschillen, een bewuste reminder dat tegenpolen elkaar aan kunnen vullen.


De kunst is natuurlijk om het niet te houden bij een leuke en leerzame dag, maar om dit vervolgens ook mee te nemen in onze dagelijkse werkpraktijk. Hoe dat zal gaan? Stay tuned- we houden je op de hoogte!


Wil jij deze sessie met je team ervaren? Neem contact op, we denken graag met je mee!  

Elisabeth Hoebée


Partner Young Colfield



Meer lezen

door Elisabeth Hoebee 19 aug, 2024
Wat heeft jouw werkomgeving nodig om meer balans te vinden? Is er veel oog voor de mens en de verbinding of juist meer gerichtheid op de cijfers en de organisatiedoelen? Word je vaker aangemoedigd “om even door te pakken” of juist om “rustig aan te doen”? Zijn structuren en procedures leidend of is er juist veel ruimte en vrijheid voor eigen invulling? In deze blog neem ik je mee in de reis die we daarin maken met Young Colfield. Met afsluitend een model waaraan jij jouw werkomgeving eens kunt spiegelen op dit vlak. Waar de meeste organisaties zouden opknappen van wat meer mensgerichtheid, ruimte en vertrouwen… kunnen wij binnen Young Colfield wel wat meer duidelijkheid, grenzen en commerciele focus gebruiken. Deze behoefte kwam duidelijk naar voren tijdens de Young Colfield toekomst sessie op 7 december , waar we met de gehele organisatie hebben gebrainstormd over wat de focus van 2024 zou moeten worden. Er kwamen geluiden als “meer pit”, “elkaar meer aanspreken”, “meer duidelijkheid”, en “meer naar buiten treden.” Balans De natuur laat ons zien dat alles naar balans streeft. Balans is niet een statisch iets, het ontstaat door een constante beweging. Van zomer, naar herfst, naar winter, naar lente. Van dag naar nacht, van eb naar vloed en ga zo maar door. Het is de constante beweging zelf die balans brengt. Dit natuurlijke principe geldt ook voor mensen en organisaties. Zoals gezegd kenmerkt de Young Colfield organisatie cultuur zich door een relatief sterke focus op de mens, verbinding en veel ruimte voor het individu en zelfbewustzijn. Als vanzelf komt er nu een roep om balans via meer aandacht voor de professionele kant van werk, elkaar aanspreken en begrenzen en het verleggen van onze focus naar de buitenwereld. Nieuwsgierig blijven Wanneer je binnen een organisatie bezig gaat met dit soort bewegingen, ligt er direct het risico op de loer om in een absoluut “OF-OF” terecht te komen. Dus als er meer structuur en grenzen komen, offeren we alle ruimte en onze vrijheid op. Wanneer er meer aandacht komt voor de inhoud en het organisatie belang, is er geen plek meer voor verbinding en zelfbewustzijn. Alsof je van het ene uiterste, in het andere terecht zou komen. Dit “gepolariseerd denken” is een fenomeen dat we op dit moment veel zien in de samenleving. Het is een menselijk neiging en heeft een functie: het vereenvoudigt de realiteit en geeft daardoor een gevoel van orde en structuur. Dit is goed, dat is fout, lekker overzichtelijk. Maar zo simpel ligt het zelden en daarom is het verfrissend om open te blijven staan voor de nuance. Het leven wordt zo veel ruimer wanneer we nieuwsgierig blijven en kijken vanuit “EN-EN”. Dan komen alle kleurschakeringen tussen zwart en wit tevoorschijn en blijft het geheel levendig en bewegelijk. De verrijking van verschillen Tegenstellingen zijn geen probleem om op te lossen, maar uitersten die elkaar kunnen verrijken. Alleen wanneer je erkent dat beide kanten waarde toevoegen, komt er balans. Jazeker: een andere waarde. En ja: beide waardevol. Hoe rijk en volwassen zou onze organisatiecultuur zijn als er én ruimte is voor de mens én voor de inhoud. Als er én grenzen zijn én ruimte. Als we aandacht hebben voor én het organisatie belang én het individu daarbinnen. Dat we hierin flexibel kunnen zijn en situatie-afhankelijk kijken wat wanneer het meeste waarde toevoegt voor het grotere geheel. Ik word al enthousiast van het idee, maar toegegeven: het is vrij abstract. Hoe vertaal je dit idee naar de dagelijkse praktijk binnen een organisatie? Yin en Yang concreet gemaakt Ik ontwikkelde een model* om gezamenlijke taal te geven aan dit principe. Zodat we het er over kunnen hebben met elkaar. De metafoor van Yin en Yang bleek perfect omdat het symbool al het “EN-EN principe” laat zien: de uitersten zijn aanvullend, staan in relatie tot elkaar en hebben elkaar nodig voor balans.
door Els Hoebee 07 aug, 2024
Sinds een maand is plezier onze nieuwe kernwaarde. Met als ondertitel “Plezier verbindt, geeft energie en laat ons genieten op weg naar resultaat.” Dat wil niet zeggen dat er plotseling een enorme cultuurverandering is ingezet binnen Young Colfield. Als het goed is hebben we woorden gevonden voor wat er al leeft in de organisatie. Onze organisatiecultuur heeft altijd al een grote factor plezier in zich gehad. Niet alleen op de borrel of tijdens de wintersport, maar ook in hoe we samenwerken. Steeds weer blijkt dat plezier een enorme bron is van energie en creativiteit. Het leidt tot beter resultaat en blijere mensen. Eigenlijk is het één van onze geheime ingrediënten van succes. Waarom? Dat lees je in deze blog. Persoonlijk kan ik mij goed verbinden met de kernwaarde plezier. Een van mijn favoriete levensmotto’s is: “Whatever you do, do it for the joy if it”. En hoe vrolijk dat ook klinkt, in onze huidige maatschappij is het een daad van rebellie om hiernaar te leven. Zeker op de werkvloer! Als ambitieuze bedrijfskundige was ik heel anders geconditioneerd: Hard werken, doorzetten, voor het hoogst haalbare gaan en dat alles graag zo effectief mogelijk. Even serieus nu! Allemaal zaken die me veel hebben gebracht, maar het was een beetje eenzijdig. Aan de start van mijn carrière was ik er van overtuigd dat werk en kwaliteit leveren alleen samengaan met een heel serieuze houding. Nog steeds betrap ik mezelf er op, wanneer ik vanuit flow een stuk schrijf of met plezier een training faciliteer bij Young Colfield, dat er een stemmetje in mij zegt “Dit is te leuk! Ga snel iets nuttigs en serieus doen nu, je wordt hiervoor betaald!” Alsof het geen waarde toevoegt wanneer het moeiteloos en met een glimlach gaat. Alsof moeilijk, verkrampt en ingewikkeld de weg van waarde-creatie is. Niets is minder waar beweer ik bij deze met stellige overtuiging. De grap is zelfs dat wanneer ik vanuit plezier werk, ik nog véél meer waarde creëer. Dat geldt niet alleen voor mij. Plezier en intrinsieke motivatie zijn nauw verbonden. En het is alsof plezier als kernwaarde ons binnen Young Colfield expliciet toestemming geeft om te ontdekken wat ons innerlijk drijft. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vanuit intrinsieke motivatie werken vaak meer tevreden zijn, beter presteren en een hogere mate van welzijn ervaren dan degenen die voornamelijk extrinsiek gemotiveerd zijn. Verder leidt het tot meer focus en gevoelens van zelfvertrouwen. Als dat nog niet genoeg is, zijn mensen vanuit intrinsieke motivatie ook nog meer geneigd om nieuwe oplossingen en ideeën te verkennen. Mijn ervaring binnen Young Colfield is dat op de momenten dat we vanuit plezier werken, er direct meer ontspanning en lol ontstaat. Mensen uiten zich vrijer, komen meer tevoorschijn en maskers kunnen af. Jezelf zijn in plaats van iets hoog moeten houden en dat imago zeer serieus nemen, scheelt veel energie die zinvoller besteedt kan worden. Daarnaast ontstaat er vanuit ontspanning veel meer creativiteit. En dat zorgt dan weer voor vernieuwing en innovatie. Komt goed uit, want wij willen met Young Colfield niet alleen invoegen, maar vooral ook toevoegen! Kortom: plezier is niet alleen een ‘leuk om te hebben’ kernwaarde, maar een onmisbare factor voor succes, welzijn en tevredenheid op de werkvloer. Een belangrijke nuance hier is wel dat het (werkende) leven natuurlijk niet alleen maar over plezier gaat. Waar zon is, is schaduw. Waar mooi is, is lelijk. Warmte kan alleen ervaren worden als we ook weten hoe kou aanvoelt. Gelukkig is één van onze andere kernwaarden “Bewustzijn” wat onder andere uitnodigt om alle aspecten van onszelf en het leven te verwelkomen en te accepteren, ook de onplezierige. Plezier is geen doel op zich, maar wel een leuke en waarde-creërende manier waarop! Energizers tijdens trainingen, humor tijdens meetings, ruimte voor speelsheid tijdens brainstorms, het leuk hebben met collega’s maar bovenal: werk doen waar we ons intrinsiek gemotiveerd voor voelen. Wij zijn er blij mee. En stel je voor: als 80 Young Colfielders vanuit plezier hun eigenheid, creativiteit en flow meer gaan vinden op de werkvloer, hoeveel vernieuwing en beweging er dan ontstaat… Wat geeft jou plezier op de werkvloer?
door Els Hoebee 01 aug, 2024
Zoals beschreven in de vorige blog zijn we met heel Young Colfield bezig geweest met het herzien van de visie en doelen voor 2024. Een grote berg input en inspiratie was de opbrengst van deze avond. Vervolgens zijn drie trainees aan de slag gegaan om hier een overzichtelijke samenvatting van te maken en een advies te formuleren voor de staff. Met trots en vreugd, nemen we je in deze blog mee in de revisie van onze visie! Onze visie bestaat uit vier aspecten: het hoger doel, kernwaarden, kernkwaliteiten en evolutieve doelen. Waarom bestaat Young Colfield? Allereerst is er het Hoger Doel . Het hoger doel geeft woorden aan het bestaansrecht van Young Colfield. Waarom bestaan wij? Het hoger doel was eerst “Wij geloven dat mensen vanuit zelfbewustzijn de wereld in beweging brengen.” Deze is veranderd naar “Wij brengen de wereld vanuit zelfbewustzijn in beweging. ” Deze actievere formulering past beter bij de fase waarin we nu zijn gekomen als organisatie. Zelfbewustzijn, waarom is dat zo relevant? Onze Persoonlijke Visie training beginnen we vaak met dit filmpje van Alan Watts. Het laat zien hoe we vanaf onze schooltijd tot aan de universiteit worden opgeleid om in een mal te passen. Deels is dit functioneel, maar er is weinig aandacht voor het luisteren naar onze eigen-wijsheid. Wanneer je niet in het malletje past, hoor je er niet bij. Wanneer je reproduceert wat je uit de boeken leert en in de collegebank hebt gehoord, doe je het goed. En wanneer je die vaardigheid hebt geoptimaliseerd, krijg je er een diploma voor. Je komt blij naar buiten met je papiertje en dan… wordt er opeens verwacht dat je precies weet wat jou speciaal maakt en waar je uniek in bent. Geen wonder dat veel starters op de arbeidsmarkt dat niet weten. Zelfbewustzijn gaat voor ons over het ont-dekken en ont-wikkelen wat er van binnen aan rijkdom en kleur zit. Naast goed kunnen invoegen, steeds meer van binnenuit leren toevoegen. Waarom de wereld daar een betere plek van wordt? Kijk om je heen. We zijn technologisch verder ontwikkeld dan ooit, maar we zijn behoorlijk uit contact met de natuur, onszelf en onze medemensen. We kunnen via het internet met iemand die aan de andere kant van de wereld woont contact maken; maar in verbinding blijven met eens mens van vlees en bloed met een andere mening lijkt tegenwoordig bijna onmogelijk. We kunnen al bijna naar Mars vliegen, maar bewust contact maken met de grond onder onze voeten en de natuur om ons heen doen we zelden. Zelfbewustzijn gaat niet alleen over navelstaren en met jezelf bezig zijn, maar over vanuit je eigen-wijsheid de wereld in beweging brengen. Meer contact met jezelf betekent meer hart en ziel in de dingen die je doet. Meer hart en ziel betekent meer compassie, verbinding en medemenselijkheid. Kwaliteiten die we goed kunnen gebruiken in deze tijd. Niet voor niets hangt bij ons op kantoor de volgende tekst van Yung Pueblo : “Two of the great lessons humanity in the 21st century will be: to harm another is to harm oneself. When you heal yourself, you heal the world.” Wat vinden wij belangrijk? Dat brengt ons bij onze Kernwaarden. Kernwaarden geven woorden aan wat wij belangrijk vinden, van waaruit we doen wat we doen. Onze kernwaarden geven richting aan de keuzes die we maken als organisatie. De grootste verandering in onze kernwaarden is, dat betrokkenheid plaats heeft gemaakt voor plezier. De Young Colfield organisatiecultuur heeft altijd al wel iets van plezier in zich gehad. Niet alleen op feesten en partijen en de wintersport, maar ook in hoe we samenwerken. Steeds weer ontdekken we dat plezier een enorme bron is voor creativiteit en inspiratie. Dat het leidt tot betere resultaten. Als je meer wilt lezen over deze keuze, lees dan de volgende blog.
Share by: