Het laatste Miro bord
Tijdens de korte digitale sessies hebben we ons vooral gericht op het betrekken van de eindgebruiker. Zo hebben we bijvoorbeeld bij Buurthulp-Oost de vrijwilligers deel laten nemen aan de volledige sessie om goed te kunnen achterhalen waar hun behoefte voor vrijwilligerswerk ligt tijdens coronatijd. Door de eindgebruiker te betrekken bij de totstandkoming van de oplossing merkten we dat we goed in staat waren met de organisatie een oplossing te vinden waar de eindgebruiker echt behoefte aan heeft. Dit leverde vaak veel nieuwe, creatieve oplossingen op. Ook waren we verrast over de hoeveelheid werk die je digitaal met elkaar kunt verzetten in een aantal uur. We durven wel te stellen dat fysieke en digitale sessies inmiddels net zo efficiënt werken.
Wat heeft het opgeleverd?
We kwamen erachter dat deze sessies heel goed aansluiten bij ons hoger doel: vanuit zelfbewustzijn de wereld in beweging brengen. Mensen die bij ons werken voelen zich verbonden met deze visie. Het was dan ook geen verrassing dat veel trainees zich aanmeldden: elke sessie was drukbezocht! Trainees zetten zich graag in voor de maatschappij en vinden het interessant en leerzaam om organisaties of personen die in de problemen zitten te kunnen helpen. De vraagstukken die werden besproken, zijn erg concreet en doen er echt toe; dit zorgt ervoor dat veel trainees gemotiveerd zijn om aan deze sessies mee te doen.
De ervaring die we hebben opgedaan tijdens de digitale crowd consulting sessies voor organisaties met corona-problemen, zetten we nu ook in voor onze betaalde proposities. Zo hebben we inmiddels een aantal betaalde digitale sessies gedaan voor het Ministerie van Defensie en hebben we internationaal training gegeven aan trainees uit o.a. Swaziland, Myanmar, Zuid-Afrika en Palestina. Ook kunnen we onze eigen trainingen, die een tijdje niet door kunnen gaan, nu inrichten via dezelfde digitale kanalen. We zijn ervan overtuigd dat het ons zonder deze gratis sessies niet was gelukt om deze digitale sessies en trainingen op een goed niveau te kunnen hosten. Hoewel het nooit onze intentie is geweest om er op deze manier van te leren, vinden we het wel heel tof dat het één zo toch tot het ander leidt.
We kwamen erachter dat we dezelfde soort sessies niet alleen tijdens een periode van corona willen aanbieden, maar ook als organisaties op andere momenten met prangende vraagstukken zitten. Het geeft ons namelijk superveel energie, past bij onze visie en gewaagde doelen, en trainees vinden het leuk en leerzaam om te doen tussen hun opdrachten door. Daarom hebben we besloten om minstens één keer per kwartaal een gratis crowd consulting sessie aan te blijven bieden voor een organisatie met een maatschappelijk vraagstuk. De volgende sessie is in samenwerking met het Rode Kruis, over de vraag hoe MBO-studenten kunnen worden betrokken bij het vrijwilligerswerk.
Hogehilweg 8
1101 CC Amsterdam Zuid-Oost