Max van Deursen
Marketing & Employer Branding stagiair
"Allemaal leuk en aardig, maar is er ook ruimte voor persoonlijke ontwikkeling?”, een vraag die tijdens de eerste gesprekken steeds vaker wordt gesteld door sollicitanten. Grote kans dat er iemand voor je zit die tot Generatie Z behoort. In dit blog lees je wat deze jonge mensen karakteriseert en hoe je hen het beste kunt binden aan je organisatie!
Wie is Gen Z?
Gen-Z’ers. De generatie jongeren en jong volwassenen die volgt op de Millenials. Wat precies het Gen-Z tijdperk is, blijft soms een raadsel en kan variëren tussen 1995 en 2010 of 2000 en 2015. Ongeacht de jaartallen is het een generatie die volledig digitaal opgroeit. Kenmerkend voor deze generatie is de authenticiteit, het idealisme en de ontwikkeldrang. Ze willen ongefilterd henzelf kunnen zijn, impact maken op de wereld en henzelf op persoonlijk vlak constant verbeteren. “Ik maak onderdeel uit van een generatie die volledig is opgegroeid met technologie en het leven vóór de smartphone niet kent. We hebben onze eigen voorkeuren wat betreft loopbaan en doorgroeimogelijkheden. Dus als je Gen Z voor je wil winnen, dan draait het om één woord: carrièregroei!” aldus Max. Uit het ‘Workplace Learning Report’ van LinkedIn (2021) blijkt dat 76% van Gen Z ‘leren’ bestempelt als de belangrijkste driver van succes in hun carrière. Zelfontwikkeling en zelfontplooiing zijn top prioriteit. “Precies voor mij ook de reden waarom ik bij Young Colfield een stage ben gaan doen. Binnen deze organisatie is er oprechte aandacht voor mij, wie ik ben als persoon en waar ik energie van krijg. Ik gun dit mijn andere generatiegenoten net zo!”.
Wat wil Gen Z(ien) op de werkvloer?
Het blijft niet alleen bij behoeftes. Generatie Z is gewend dat alles kan (of misschien wel moet) aansluiten bij onze eigen wensen en doelen. Is dat niet het geval bij de huidige werkgever? Dan zoeken ze snel hun geluk bij een andere organisatie. Duidelijke eisen dus. Dit blijkt overigens ook uit onderzoek. Persoonlijke ontwikkeling en begeleiding is een van de belangrijkste werkbehoeften van deze generatie, blijkt uit het onderzoek (2021) van o.a. Matthijs Hamster naar Gen Z op de werkvloer. En dat is ook niet zo gek, als er zoveel keuzes en mogelijkheden zijn. Goed werkgeverschap of leiderschap betekent dan ook: aandacht besteden aan deze behoeften. Denk bijvoorbeeld aan begeleiding in vraagstukken als: wie ben ik, wat wil ik, wat zijn mijn talenten en hoe zet ik die in? Het zou zomaar kunnen dat je daarmee de nieuwe generatie toekomstmakers aan de haak slaat én aan boord houdt!
Binnen Young Colfield leiden we al meer dan 15 jaar onze Young Professionals op en begeleiden we hen in hun persoonlijke en professionele groei. Dus naast onze ervaring, lopen de gen Z’ers en Millenials hier ook nog eens zelf rond. En waarom zouden we al deze kennis voor onszelf houden? Vanuit deze vraag (en een kraakhelder antwoord daarop 😉) zijn we sinds een aantal jaar gestart met een nieuwe label genaamd Young Experience. Binnen dit label helpen we ook andere organisaties met het ontwikkelen van hun Young Professionals. Dit doen we door het ontwerpen van opleidingsprogramma’s en traineeprogramma’s en het geven van trainingen en coaching.
Waar zijn we bij Young Experience nú mee bezig?
Om organisaties goed te helpen, is het belangrijk dat we expert blijven op het gebied van talentontwikkeling en de nieuwe generatie toekomstmakers. Daarom zijn we recentelijk gestart met een onderzoek naar de leer-en ontwikkelbehoeften van gen Z op de arbeidsmarkt. Met dit onderzoek creëren we inzicht in hoe deze generatie wil groeien binnen jouw organisatie en geven we je praktische en toepasbare tips om hiermee aan de slag te gaan. Met als ultieme doel: ervoor zorgen dat jij aantrekkelijk wordt en/of blijft bij deze digital natives!
Ben jij benieuwd naar de resultaten van ons onderzoek óf wil je je graag aansluiten als partner bij ons onderzoekstraject? Neem dan even contact op met Laura (laura.albers@youngcolfield.nl) of Selke (selke.ruijssenaars@youngcolfield.nl).
Benieuwd naar de mogelijkheden voor een opleidingsprogramma met impact? Mail dan even naar Laura of Réal (real.van.schie@youngcolfield.nl).
Max van Deursen
Marketing & Employer Branding stagiair
Hogehilweg 8
1101 CC Amsterdam Zuid-Oost