Elisabeth Hoebée
Partner Young Colfield
Zoals beschreven in de vorige blog zijn we met heel Young Colfield bezig geweest met het herzien van de visie en doelen voor 2024. Een grote berg input en inspiratie was de opbrengst van deze avond. Vervolgens zijn drie trainees aan de slag gegaan om hier een overzichtelijke samenvatting van te maken en een advies te formuleren voor de staff. Met trots en vreugd, nemen we je in deze blog mee in de revisie van onze visie! Onze visie bestaat uit vier aspecten: het hoger doel, kernwaarden, kernkwaliteiten en evolutieve doelen.
Waarom bestaat Young Colfield?
Allereerst is er het Hoger Doel. Het hoger doel geeft woorden aan het bestaansrecht van Young Colfield. Waarom bestaan wij? Het hoger doel was eerst “Wij geloven dat mensen vanuit zelfbewustzijn de wereld in beweging brengen.” Deze is veranderd naar “Wij brengen de wereld vanuit zelfbewustzijn in beweging.” Deze actievere formulering past beter bij de fase waarin we nu zijn gekomen als organisatie.
Zelfbewustzijn, waarom is dat zo relevant?
Onze Persoonlijke Visie training beginnen we vaak met dit filmpje van Alan Watts. Het laat zien hoe we vanaf onze schooltijd tot aan de universiteit worden opgeleid om in een mal te passen. Deels is dit functioneel, maar er is weinig aandacht voor het luisteren naar onze eigen-wijsheid. Wanneer je niet in het malletje past, hoor je er niet bij. Wanneer je reproduceert wat je uit de boeken leert en in de collegebank hebt gehoord, doe je het goed. En wanneer je die vaardigheid hebt geoptimaliseerd, krijg je er een diploma voor. Je komt blij naar buiten met je papiertje en dan… wordt er opeens verwacht dat je precies weet wat jou speciaal maakt en waar je uniek in bent. Geen wonder dat veel starters op de arbeidsmarkt dat niet weten. Zelfbewustzijn gaat voor ons over het ont-dekken en ont-wikkelen wat er van binnen aan rijkdom en kleur zit. Naast goed kunnen invoegen, steeds meer van binnenuit leren toevoegen.
Waarom de wereld daar een betere plek van wordt? Kijk om je heen. We zijn technologisch verder ontwikkeld dan ooit, maar we zijn behoorlijk uit contact met de natuur, onszelf en onze medemensen. We kunnen via het internet met iemand die aan de andere kant van de wereld woont contact maken; maar in verbinding blijven met eens mens van vlees en bloed met een andere mening lijkt tegenwoordig bijna onmogelijk. We kunnen al bijna naar Mars vliegen, maar bewust contact maken met de grond onder onze voeten en de natuur om ons heen doen we zelden. Zelfbewustzijn gaat niet alleen over navelstaren en met jezelf bezig zijn, maar over vanuit je eigen-wijsheid de wereld in beweging brengen. Meer contact met jezelf betekent meer hart en ziel in de dingen die je doet. Meer hart en ziel betekent meer compassie, verbinding en medemenselijkheid. Kwaliteiten die we goed kunnen gebruiken in deze tijd. Niet voor niets hangt bij ons op kantoor de volgende tekst van Yung Pueblo: “Two of the great lessons humanity in the 21st century will be: to harm another is to harm oneself. When you heal yourself, you heal the world.”
Wat vinden wij belangrijk?
Dat brengt ons bij onze Kernwaarden. Kernwaarden geven woorden aan wat wij belangrijk vinden, van waaruit we doen wat we doen. Onze kernwaarden geven richting aan de keuzes die we maken als organisatie. De grootste verandering in onze kernwaarden is, dat betrokkenheid plaats heeft gemaakt voor plezier. De Young Colfield organisatiecultuur heeft altijd al wel iets van plezier in zich gehad. Niet alleen op feesten en partijen en de wintersport, maar ook in hoe we samenwerken. Steeds weer ontdekken we dat plezier een enorme bron is voor creativiteit en inspiratie. Dat het leidt tot betere resultaten. Als je meer wilt lezen over deze keuze, lees dan de volgende blog.
Waar zijn we goed in?
Onze Kernkwaliteiten, die zijn hetzelfde gebleven. Kernkwaliteiten geven woorden aan waar wij als organisatie heel goed in zijn en wat we ook leuk vinden om te doen. Ook hier zijn de ondertitels wat actiever geformuleerd.
Onze focus voor de komende jaren
Onze Evolutieve Doelen, geven richting voor de komende jaren. De focus voor komende jaren ligt voor ons op ons verhaal en expertise meer delen met de buitenwereld én aan een meer diverse groep mensen (Young Colfield gun je iedereen). Én waarde toevoegen en creëren in alles dat we doen, in plaats van waarde onttrekken. En op die manier, de nieuwe generatie talent met professioneel zelfbewustzijn een stevige basis geven voor de rest van hun carrière.
Wij zijn blij met deze aanpassingen en hernieuwde focus. En dankbaar voor zoveel inspiratie en betrokkenheid vanuit de organisatie. Samen maken we Young Colfield!
Wil je meer weten of samen met ons een betekenisvolle bijdragen leveren aan de wereld? Neem contact op!
Elisabeth Hoebée
Partner Young Colfield
Hogehilweg 8
1101 CC Amsterdam Zuid-Oost