Elisabeth Hoebée
Partner Young Colfield
Donderdagavond 7 december 2023, de jaarlijkse “Young Colfield Toekomst Sessie” staat op de agenda. Een jaarlijks moment waarbij we met de gehele organisatie, van trainees tot partners, van staff tot stagiaires, nadenken over de toekomst van onze organisatie. En dit keer dachten we niet alleen samen na over de toekomst, maar ook gingen we eens kritisch door onze huidige visie die inmiddels alweer 5 jaar oud (jong?) is. Zoals alles en iedereen, ontwikkelt ook Young Colfield zich, dus het was hoog tijd voor een revisie van de visie. Wat klopt nog? En wat heeft bijsturing nodig?
Iedere Young Colfielder is decision maker
Van verschillende mensen kreeg ik de vraag waarom we zoiets doen met 80 mensen tegelijk. Is het niet veel efficiënter om dat gewoon lekker met een klein groepje decision makers te doen? Het antwoord is om meerdere redenen nee. Omdat wij holocratisch georganiseerd zijn, is eigenlijk iedere Young Colfielder decision maker binnen het domein van de rollen van diegene. Daarnaast hebben we zoveel talent, creativiteit en zelfbewustzijn in huis met al die diverse mensen, het zou zonde zijn om die kracht niet te bundelen en te benutten! Verder roepen we dat we een visie gedreven organisatie zijn. Om dat te laten werken, is het van belang dat iedere Young Colfielder zich intrinsiek verbonden voelt met onze visie en doelen (intrinsiek = met hoofd én hart). En last but not least… het is ook gewoon leuk om samen te dromen en te bouwen aan onze organisatie! En plezier is belangrijk, vinden wij.
Benutten van beide hersenhelften
Hoe ga je hier mee aan de slag, zonder dat het een chaos wordt waar iedereen z’n zegje wil doen en de eigen mening door zit te drukken? Dat hebben we gedaan, door beide hersenhelften aan te spreken.
Het begin van de avond deden we een beroep op een ieders linkerhersenhelft, omdat de meeste mensen daar nog lekker in zaten na een drukke werkdag. De linkerhersenhelft is kritisch, analytisch, feitelijk en realistisch van aard. Deze hebben we ingezet om quick & dirty doch kritisch door ons hoger doel, kernwaarden, kernkwaliteiten, droomdoelen voor 2026 én het nieuwe merkmanifest te scannen. Wat moet blijven en wat moet anders? Als facilitator van dit gedeelte van de avond, nam ik iedereen mee door de verschillende aspecten van de visie en het waarom daarvan. Soms met extra verdiepingsvragen. Iedereen kon via post-its input leveren. Op de ramen hadden we grote brownpapers opgeplakt voor ieder deel v an de visie. Mensen konden zo per onderdeel hun input inleveren. Een vrolijk gezicht, zo’n muur vol gekleurde post-its vol waardevolle input!
De tweede helft van de avond gingen we meer vanuit de rechterhersenhelft aan de slag. De rechterhersenhelft is creatief, intuïtief, ziet het grotere plaatje en denkt in mogelijkheden. Een ideale bron om mee te dromen voor de toekomst van Young Colfield. Omdat dat best een overgang is, hielp ik de groep een handje door wat beleving aan de avond toe te voegen en de zintuigen te prikkelen. Mooie muziek, speciale lichteffecten en een meditatie om tot ontspanning te komen. Gevolgd door een visualisatie waarin ik mensen meenam naar de toekomst van Young Colfield, de gewenste koers voor het jaar 2024. Niet vanuit het individu, maar vanuit de organisatie gevoeld en beredeneerd: wat zou goed zijn voor Young Colfield? Wat is een volgende passende stap voor ons?
Vervolgens kregen mensen in kleinere groepjes de tijd om deze ideeën uit te wisselen en gezamenlijk tot drie doelen voor 2024 te komen. Niet gewoon saai opgeschreven in bulletpoints in powerpoint, maar een vrolijk moodboard. Iedere meeting ruimte op ons kantoor was omgetoverd tot een waar knutsel walhalla vol gekleurd papier, tijdschriften, scharen en stiften. Knutselen op kantoor kinderachtig? Welnee! Iedereen blij, en reken maar dat die rechterhersenhelften met originele ideeën kwamen! Weer even kind mogen zijn wakkert de creativiteit weer aan, zelfs bij mensen die zichzelf daarvoor te serieus nemen.
Pitch perfect
Tot slot pitchte ieder groepje de drie doelen aan de rest van de groep. Wat zo bijzonder en leuk is om op te merken, was dat er al best een rode draad te ontdekken was in alle pitches. Wanneer je samen luistert naar de organisatie en daar uiting aan geeft, is het eerder dat de richting en doelen ontstaan, dan dat je ze hoeft te bedenken. Dat is de magie van die rechterhersenhelft, als je het mij vraagt.
Hoe we met die berg inspiratie en input verder gingen? Dat lees je in de volgende blog!
Elisabeth Hoebée
Partner Young Colfield
Hogehilweg 8
1101 CC Amsterdam Zuid-Oost