Blog Layout

Terugblikken op je eerste jaar

jun 11, 2024

Hi Joris, gefeliciteerd met je nieuwe eigenaarschap van YC! Hoe voelt dat? Is het anders nu? 

Het voelt nog meer verbonden. Wat niet gek is, ik heb heel bewust deze keuze gemaakt voor de lange termijn. Voorheen ging ik een beetje surfend door mijn carrière, keek ik wat er op mijn pad kwam. Nu heb ik heel bewust deze stap heb gezet, om me voor langer te verbinden. Ondanks dat ik pas in november officieel aandeelhouder ben geworden, voelde ik het eigenaarschap al direct vanaf de dag dat ik begon acht maanden daarvoor. De daadwerkelijke handtekening en transactie hebben daar niet zoveel aan veranderd. Dat was meer een formaliteit, ik had er vanaf het begin af aan alle vertrouwen in dat we daar gewoon voor gingen. 


Wat heb je gedaan voordat je bij YC begon? 

Mijn carrière ben ik begonnen als YC-trainee binnen het talent program. Ik deed opdrachten bij ING en ABN. Daar werd ik niet zo warm van, maar leerde er wel van. Mijn laatste opdracht was bij SPARK, dat was een ondernemende context, wat erg leuk was. Toentertijd had ik een intake bij Startup Bootcamp, waar een andere trainee het was geworden voor de opdracht. Maar door die intake was ik na mijn traineeship geïnspireerd om mij daar zelf bij aan te sluiten om te gaan ondernemen. Daar ontmoette ik twee anderen met wie ik mijn eerste bedrijf heb opgezet, een softwarebedrijf. We hielpen grote organisaties om te experimenteren met nieuwe technologie, vooral blockchain. Uiteindelijk waren we met een team van 12 developers vanuit alle windstreken: Spanje, Zuid-Afrika, Brazilië. Die kwamen allemaal uit het buitenland naar Amsterdam overgevlogen. Echt het opbouwen van een bedrijf, heel leuk. Dat heb ik vier jaar gedaan, waarna ik ben weggegaan omdat mijn business partner en ik een verschil van inzicht hadden over de toekomst. 


Dit opende een nieuwe deur voor mij om te gaan freelancen als innovation consultant. Ik heb bijvoorbeeld de digitale strategie geschreven voor een groot advocatenkantoor. En werd later innovatie lead van een project binnen ING. Ik werkte aan een productiviteitsapp voor aannemers om op een goede manier te kunnen communiceren met hun opdrachtgevers. Dit heb ik voor ING opgezet en later van ING overgenomen en zelf doorontwikkeld. Dat heb ik zo’n 3 jaar gedaan, maar het lukte niet om echt voldoende tractie te krijgen. Hierdoor lag de weg voor de terugkeer naar Young Colfield open. 


Wat maakte dat je dit ondernemersavontuur aan wilde gaan bij YC? 

Toen ik wegging bij YC na mijn traineeship, had ik een coach strippenkaart. Mijn coach vraag was toen: “Wil ik consultant of ondernemer worden?” Uiteindelijk heb ik voor dat laatste gekozen, hoewel ik daarna toch een beetje ben gaan freelancen als consultant. Dus ik ben een soort combi geworden. Maar uiteindelijk vind ik het bouwen aan een bedrijf het allerleukste. De diversiteit aan dingen die je moet kunnen, weten, doen. Je moet van zoveel dingen afweten om een bedrijf op te zetten en verder te helpen. Het ondernemerschap was voor mij een belangrijke drijfveer om in te stappen bij Young Colfield. 


Voordat ik tot deze keuze kwam, had ik een coach gesprek om dingen in perspectief te zetten. Ik wilde graag een keuze maken voor de langere termijn. Tot nu toe had ik vooral bedrijven opgebouwd vanaf 0. Ik voelde dat het tijd was om te gaan bouwen vanuit een stevige basis. Bij Young Colfield was dat zo. Zowel die stevige basis als de vrijheid om daar een eigen invulling aan toe te kunnen voegen. 


En waarom dan Young Colfield? 

De mensen en de cultuur spreken me heel erg aan, ik voel me hier thuis. Heel energiek en er wordt hier recht gedaan aan de mens. Waarden als eerlijkheid, oprechtheid, zorgzaamheid. Ik denk dat dat in de onderstroom heeft meegespeeld in mijn keuze. 


Is het tot nu toe wat je ervan had verwacht? 

Dat vind ik een moeilijke vraag. De vanzelfsprekendheid in de omgangsvormen en de mensen is precies zoals ik had gedacht. Ik moest ook wel weer even wennen aan de cultuur. Veel overleggen, veel delen, best intern gericht. Dat is heel anders dan waar ik vandaan kom, ik kende het niet zo op die manier. Daar deden we geen check-ins (een vergadering starten met “hoe zit je erbij?), dat was niet geformaliseerd. Maar ik kan nu wel de waarde zien van goed contact met je collega’s. Het geeft de uitnodiging aan mensen om te zijn wie ze zijn, op dat moment. Naast de inhoud. Daarnaast kan ik me wel helemaal uitleven op het verder professionaliseren en uitbouwen van de basis. Er zijn zoveel dingen te doen die ik leuk vind! Dus inhoudelijk komt het ook wel overeen met wat ik had verwacht en gehoopt. 


Het hoger doel van YC is dat mensen vanuit zelfbewustzijn de wereld in beweging brengen. Wat heb jij met deze visie? 

Ik ervaar een verantwoordelijkheidsgevoel om anderen te helpen. Zowel op praktisch niveau, als op emotioneel niveau. Om luisterend oor te zijn, om mensen helpen verdere stappen te zetten. In bijvoorbeeld zelfvertrouwen op de werkvloer of inhoudelijk dingen beter aanpakken. Maar dat heb ik eigenlijk altijd vrij onbewust gedaan. Bij Young Colfield is dat iets dat heel bewust gedaan wordt. Dus hoewel ik het lastig vind om er woorden aan te geven, merk ik dat ik een intrinsieke motivatie voel om daar wel een bijdrage aan te leveren. Door mensen te prikkelen, vertrouwen te geven, het goede voorbeeld te geven, een idee te geven van wat er allemaal mogelijk is en perspectief te bieden. 


Eerlijk is eerlijk, in het begin heb ik daar wel ongemak bij ervaren. Het is niet voor iedereen vanzelfsprekend om daar mee zo bewust mee bezig te zijn. Maar ik vind het juist mooi om te kijken hoe een type als ik ook zelfbewust kan zijn, op mijn manier. Masculien zelfbewustzijn, zoiets, haha! Dat zelfbewustzijn hand in hand kan gaan met commercieel zijn, scherpte, tempo, dat soort dingen. 


Grappig, dat herken ik wel van het begin! Mooi dat je ook die balans komt brengen.  


Eigenaarschap, echtheid, bewustzijn en betrokkenheid zijn onze kernwaarden. Welke is voor jou het meest natuurlijk?  

Echtheid komt heel erg terug in wat ik ook eerder zei. Puurheid is voor mij een nog sprekender woord. Bij mij is het what you see is what you get. Ik ben overal dezelfde persoon. Hier op werk, bij vrienden, bij mijn gezin. Tuurlijk zitten daar nuances in, maar ik ben daarin vrij consistent. En eigenaarschap natuurlijk, met mijn ondernemende geest. 


En welke het minst? 

Bewustzijn heeft wat minder aandacht. Ik ben niet bewust bezig met bewustzijn 😉. Ik zie er zeker de waarde van in hoor, dat je in bepaalde situaties bewust stilstaat en voelt wat er speelt. Het helpt om het juiste te doen. Maar het is bij mij wat minder on top of mind. 


Wat wil je in de toekomst gaan toevoegen aan Young Colfield?  

Dat bedacht ik me gister toevallig! Dat commercieel denken en doen leuk is en echt meer onderdeel mag worden van onze cultuur. Wanneer mensen intrinsiek gemotiveerd raken om zo te denken, dan is mijn missie geslaagd. En dingen vernieuwen en verbeteren totdat ze heel goed werken. Die drive zit heel erg in mij. Ik houd heel lang vast, totdat ik precies weet hoe het moet. 


Wat hoop je zelf te leren?  

Heel veel! Ik wil mezelf ontwikkelen meer in leiderschap. Ik kan denk ik nog inspirerender zijn, meer mensen leren meenemen. Ik kan nu vanuit eigenaarschap veel bij de ander laten. Dus meer enthousiasmeren, inspireren. Daar zou ik meer tijd voor willen nemen in de toekomst. 


Waar staat YC over 5 jaar wat jou betreft?  

Young Colfield staat dan in nog bredere zin voor talent ontwikkeling. Het liefst in meerdere sectoren, met meer programma’s. En op die manier is het nog een meer volwassen organisatie geworden. Wanneer er meer divers aanbod is in programma’s kan je nog veel meer nieuwe dingen leren. Waardoor het voor mensen die hier werken nog makkelijker is om door te groeien en te ontwikkelen, carrière te maken in de traditionele zin des woords. En Young Colfield is gegroeid in aantal. Het hoeft niet gigantisch, maar gewoon wat groter. En ik denk dat we een stuk bekender zijn in de markt en erkenning krijgen. Door de wijze waarop wij talent ontwikkelen en daar aandacht aan besteden. Heel erg walk the walk, talk the talk. 


Wat is jouw rol daarin? 

Opzetten van nieuwe programma’s, uitbouwen van wat is, stabiliseren. En natuurlijk gewoon genieten! 


Leuk, ik kijk er naar uit! 

Ik ook 😊 


Elisabeth Hoebee


Partner & Talent Manager


Meer lezen

door Elisabeth Hoebee 19 aug, 2024
Wellicht ben je na het lezen van Yin & Yang als metafoor voor een gebalanceerde organisatiecultuur aangezet maar denk je “waar begin ik dan als ik hier iets mee wil in mijn eigen team?” Lees dan snel verder, want in deze blog neem ik je mee hoe wij hier tot nu toe mee aan de slag gegaan zijn binnen Young Colfield. Commitment is Key Wat het voor ons lekker werken maakt, is dat het hele team commitment heeft gegeven om dit jaar naar een meer gebalanceerde organisatie cultuur te streven. Dus het voorwerk zou zijn: print het model eens uit, laat het zien aan je collega’s, kijk of ze ook enthousiast zijn en dingen herkennen en bereid en nieuwsgierig zijn om ermee aan de slag te gaan. Binnen ons staff team, was dat dus al het geval bij de start van deze dag. Een goede voorbereiding is het halve werk Voor de teamdag heb ik het team gevraagd om het een en ander voor te bereiden, zodat iedereen zich alvast zou verdiepen in het model. Deze voorbereiding vind je als letterlijk voorbeeld in cursief, zodat je het gewoon kan copy-pasten in je eigen organisatie als je dat zou willen. Daarna leg ik per opdracht uit hoe we ermee hebben gewerkt. Kies één Yin of Yang kwaliteit van het model die jij van nature in huis hebt. Bereid een korte pitch voor, alsof je deze kwaliteit zou verkopen op de markt: Wat heb je aan deze kwaliteit? Waarom is het zo waardevol om deze te bezitten op de werkvloer? Maar ook: welke nadelen en uitdagingen heeft het inzetten van deze kwaliteit? Neem daarbij één annekdote mee, waar je deze kwaliteit goed inzette op de werkvloer. Kies één Yin of Yang kwaliteit van het model, die jij nog niet zo in huis hebt, maar waar je wel meer in wilt ontwikkelen. Let op: omdat het aantrekkelijk is deze meer te bezitten, omdat je er zin in hebt. Dus niet omdat het moet. Neem ook hierbij weer één annekdote mee, waarin tot uiting kwam dat je deze nog niet zo in huis hebt. Schrijf voor elke collega op een losse post-it, welke Yin of Yang kwaliteit je van nature in het gedrag van deze collega ziet. Benoem hier een concreet voorbeeld/moment/setting bij waar je dit op baseert (mag in een enkel woord of zin, maak er geen groots project van). Aan de slag! Tijdens de teamdag veranderde ons kantoor in een ware Yin Yang Markt. De dag begon natuurlijk met de pitches, om lekker op te warmen én elkaars kwaliteiten te ontdekken. Handig om te zien welke collega’s je voor welke kwaliteit moet hebben! Shoppen bij je collega's Daarnaast kreeg iedere collega een eigen marktkraam, waar de feedback van vraag 3 opgeplakt konden worden. Voor een ieder waardevol, soms bevestigend en soms verassend om te zien welke Yin en Yang kwaliteiten op de werkvloer opvallen bij andere collega’s. Hierop werd vervolgens in kleine groepjes gereflecteerd.
door Elisabeth Hoebee 19 aug, 2024
Wat heeft jouw werkomgeving nodig om meer balans te vinden? Is er veel oog voor de mens en de verbinding of juist meer gerichtheid op de cijfers en de organisatiedoelen? Word je vaker aangemoedigd “om even door te pakken” of juist om “rustig aan te doen”? Zijn structuren en procedures leidend of is er juist veel ruimte en vrijheid voor eigen invulling? In deze blog neem ik je mee in de reis die we daarin maken met Young Colfield. Met afsluitend een model waaraan jij jouw werkomgeving eens kunt spiegelen op dit vlak. Waar de meeste organisaties zouden opknappen van wat meer mensgerichtheid, ruimte en vertrouwen… kunnen wij binnen Young Colfield wel wat meer duidelijkheid, grenzen en commerciele focus gebruiken. Deze behoefte kwam duidelijk naar voren tijdens de Young Colfield toekomst sessie op 7 december , waar we met de gehele organisatie hebben gebrainstormd over wat de focus van 2024 zou moeten worden. Er kwamen geluiden als “meer pit”, “elkaar meer aanspreken”, “meer duidelijkheid”, en “meer naar buiten treden.” Balans De natuur laat ons zien dat alles naar balans streeft. Balans is niet een statisch iets, het ontstaat door een constante beweging. Van zomer, naar herfst, naar winter, naar lente. Van dag naar nacht, van eb naar vloed en ga zo maar door. Het is de constante beweging zelf die balans brengt. Dit natuurlijke principe geldt ook voor mensen en organisaties. Zoals gezegd kenmerkt de Young Colfield organisatie cultuur zich door een relatief sterke focus op de mens, verbinding en veel ruimte voor het individu en zelfbewustzijn. Als vanzelf komt er nu een roep om balans via meer aandacht voor de professionele kant van werk, elkaar aanspreken en begrenzen en het verleggen van onze focus naar de buitenwereld. Nieuwsgierig blijven Wanneer je binnen een organisatie bezig gaat met dit soort bewegingen, ligt er direct het risico op de loer om in een absoluut “OF-OF” terecht te komen. Dus als er meer structuur en grenzen komen, offeren we alle ruimte en onze vrijheid op. Wanneer er meer aandacht komt voor de inhoud en het organisatie belang, is er geen plek meer voor verbinding en zelfbewustzijn. Alsof je van het ene uiterste, in het andere terecht zou komen. Dit “gepolariseerd denken” is een fenomeen dat we op dit moment veel zien in de samenleving. Het is een menselijk neiging en heeft een functie: het vereenvoudigt de realiteit en geeft daardoor een gevoel van orde en structuur. Dit is goed, dat is fout, lekker overzichtelijk. Maar zo simpel ligt het zelden en daarom is het verfrissend om open te blijven staan voor de nuance. Het leven wordt zo veel ruimer wanneer we nieuwsgierig blijven en kijken vanuit “EN-EN”. Dan komen alle kleurschakeringen tussen zwart en wit tevoorschijn en blijft het geheel levendig en bewegelijk. De verrijking van verschillen Tegenstellingen zijn geen probleem om op te lossen, maar uitersten die elkaar kunnen verrijken. Alleen wanneer je erkent dat beide kanten waarde toevoegen, komt er balans. Jazeker: een andere waarde. En ja: beide waardevol. Hoe rijk en volwassen zou onze organisatiecultuur zijn als er én ruimte is voor de mens én voor de inhoud. Als er én grenzen zijn én ruimte. Als we aandacht hebben voor én het organisatie belang én het individu daarbinnen. Dat we hierin flexibel kunnen zijn en situatie-afhankelijk kijken wat wanneer het meeste waarde toevoegt voor het grotere geheel. Ik word al enthousiast van het idee, maar toegegeven: het is vrij abstract. Hoe vertaal je dit idee naar de dagelijkse praktijk binnen een organisatie? Yin en Yang concreet gemaakt Ik ontwikkelde een model* om gezamenlijke taal te geven aan dit principe. Zodat we het er over kunnen hebben met elkaar. De metafoor van Yin en Yang bleek perfect omdat het symbool al het “EN-EN principe” laat zien: de uitersten zijn aanvullend, staan in relatie tot elkaar en hebben elkaar nodig voor balans.
door Els Hoebee 07 aug, 2024
Sinds een maand is plezier onze nieuwe kernwaarde. Met als ondertitel “Plezier verbindt, geeft energie en laat ons genieten op weg naar resultaat.” Dat wil niet zeggen dat er plotseling een enorme cultuurverandering is ingezet binnen Young Colfield. Als het goed is hebben we woorden gevonden voor wat er al leeft in de organisatie. Onze organisatiecultuur heeft altijd al een grote factor plezier in zich gehad. Niet alleen op de borrel of tijdens de wintersport, maar ook in hoe we samenwerken. Steeds weer blijkt dat plezier een enorme bron is van energie en creativiteit. Het leidt tot beter resultaat en blijere mensen. Eigenlijk is het één van onze geheime ingrediënten van succes. Waarom? Dat lees je in deze blog. Persoonlijk kan ik mij goed verbinden met de kernwaarde plezier. Een van mijn favoriete levensmotto’s is: “Whatever you do, do it for the joy if it”. En hoe vrolijk dat ook klinkt, in onze huidige maatschappij is het een daad van rebellie om hiernaar te leven. Zeker op de werkvloer! Als ambitieuze bedrijfskundige was ik heel anders geconditioneerd: Hard werken, doorzetten, voor het hoogst haalbare gaan en dat alles graag zo effectief mogelijk. Even serieus nu! Allemaal zaken die me veel hebben gebracht, maar het was een beetje eenzijdig. Aan de start van mijn carrière was ik er van overtuigd dat werk en kwaliteit leveren alleen samengaan met een heel serieuze houding. Nog steeds betrap ik mezelf er op, wanneer ik vanuit flow een stuk schrijf of met plezier een training faciliteer bij Young Colfield, dat er een stemmetje in mij zegt “Dit is te leuk! Ga snel iets nuttigs en serieus doen nu, je wordt hiervoor betaald!” Alsof het geen waarde toevoegt wanneer het moeiteloos en met een glimlach gaat. Alsof moeilijk, verkrampt en ingewikkeld de weg van waarde-creatie is. Niets is minder waar beweer ik bij deze met stellige overtuiging. De grap is zelfs dat wanneer ik vanuit plezier werk, ik nog véél meer waarde creëer. Dat geldt niet alleen voor mij. Plezier en intrinsieke motivatie zijn nauw verbonden. En het is alsof plezier als kernwaarde ons binnen Young Colfield expliciet toestemming geeft om te ontdekken wat ons innerlijk drijft. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vanuit intrinsieke motivatie werken vaak meer tevreden zijn, beter presteren en een hogere mate van welzijn ervaren dan degenen die voornamelijk extrinsiek gemotiveerd zijn. Verder leidt het tot meer focus en gevoelens van zelfvertrouwen. Als dat nog niet genoeg is, zijn mensen vanuit intrinsieke motivatie ook nog meer geneigd om nieuwe oplossingen en ideeën te verkennen. Mijn ervaring binnen Young Colfield is dat op de momenten dat we vanuit plezier werken, er direct meer ontspanning en lol ontstaat. Mensen uiten zich vrijer, komen meer tevoorschijn en maskers kunnen af. Jezelf zijn in plaats van iets hoog moeten houden en dat imago zeer serieus nemen, scheelt veel energie die zinvoller besteedt kan worden. Daarnaast ontstaat er vanuit ontspanning veel meer creativiteit. En dat zorgt dan weer voor vernieuwing en innovatie. Komt goed uit, want wij willen met Young Colfield niet alleen invoegen, maar vooral ook toevoegen! Kortom: plezier is niet alleen een ‘leuk om te hebben’ kernwaarde, maar een onmisbare factor voor succes, welzijn en tevredenheid op de werkvloer. Een belangrijke nuance hier is wel dat het (werkende) leven natuurlijk niet alleen maar over plezier gaat. Waar zon is, is schaduw. Waar mooi is, is lelijk. Warmte kan alleen ervaren worden als we ook weten hoe kou aanvoelt. Gelukkig is één van onze andere kernwaarden “Bewustzijn” wat onder andere uitnodigt om alle aspecten van onszelf en het leven te verwelkomen en te accepteren, ook de onplezierige. Plezier is geen doel op zich, maar wel een leuke en waarde-creërende manier waarop! Energizers tijdens trainingen, humor tijdens meetings, ruimte voor speelsheid tijdens brainstorms, het leuk hebben met collega’s maar bovenal: werk doen waar we ons intrinsiek gemotiveerd voor voelen. Wij zijn er blij mee. En stel je voor: als 80 Young Colfielders vanuit plezier hun eigenheid, creativiteit en flow meer gaan vinden op de werkvloer, hoeveel vernieuwing en beweging er dan ontstaat… Wat geeft jou plezier op de werkvloer?
Share by: