Jasper Karsten
Marketing Strateeg & Talent Connector
Voor elk einde een nieuw begin. Na ruim 10 jaar op Hogehilweg 24, zijn we sinds begin oktober trots bewoner van de Hogehilweg 8. Inderdaad, een paar gebouwen verder en nog steeds “sweet home at the Bijlmer”. In 2022 verblijven we op een tijdelijke verdieping, terwijl ons nieuwe kantoor wordt gerealiseerd. Een verdieping die nu nog kaal is en leeg staat, maar begin 2023 is omgevormd tot onze nieuwe thuisbasis, helemaal aansluitend bij onze visie. Twee weken geleden blikte ik samen met Els terug op alle herinneringen van de afgelopen jaren. Deze week kijken we vooruit naar het nieuwe visie gedreven kantoor. Waarom zou je dat willen en hoe ontwerp je dat? Lees gauw verder!
In de vorige blog bespraken wij waarom we zijn gaan verhuizen en lichtte je al een tipje van de sluier op over het feit dat wij een visie gedreven kantoor aan het ontwerpen zijn. Kan je me daar eens wat meer over vertellen?
Natuurlijk! Toen we eenmaal hadden besloten dat we gingen verhuizen naar Hogehilweg 8, hadden we de optie om een bestaande verdieping over te nemen of een hele “kale” verdieping zelf te gaan verbouwen. We hebben gekozen voor de tweede optie, omdat het ons een hele mooie kans leek om ons pand volledig zelf te ontwerpen, volledig als uiting en “verlengstuk” van onze visie.
Hoe pak je dat aan?
Het begon eigenlijk allemaal aan het begin van 2022 toen we met een groep trainees en staffleden die dat leuk vonden een eerste “droompand brainstorm” deden. We waren met 15 mensen en de brainstorm begon met een geleide visualisatie, waarin mensen hun droomkantoor voor zich zagen. Daarin werden mensen aangemoedigd om groots te dromen, “the sky was the limit”. Iedereen kreeg tijd om de visualisatie uit te werken op een manier die diegene passend vond. Hieronder wat leuke voorbeelden, hoe divers en tegelijkertijd overeenkomstig de uitwerkingen waren!
Vanuit die grote beelden zijn we terug gaan vertalen naar concreet. Zo kwamen we uiteindelijk tot de belangrijkste elementen waar ons nieuwe kantoor aan moest voldoen. Daar kwamen verschillende dingen uit, er waren best wat gemene delers te ontdekken in de verschillende droombeelden. Vrijwel alle mensen zagen planten, veel ramen (licht) en natuurlijke materialen. Qua sfeer zagen veel mensen huiselijkheid in balans met rust. Heel praktisch was bereikbaarheid met het ov belangrijk en de sfeer mocht een mix worden tussen huiselijk en rustgevend. Dit hebben we allemaal als input gebruikt voor de eerste gesprekken met de architect!
Hoe is dat eigenlijk gegaan? Welke partij hebben jullie ingeschakeld voor de verbouwing?
Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om samen te gaan werken met 3 zelfstandigen (2 architecten & 1 ontwerper) die een creatieve samenwerking zijn aangegaan om dit ontwerp tot stand te laten komen, namelijk: Marc Brummelhuis, Cindy Wouters en ontwerper Jesse Nolte. De belangrijkste reden om voor deze samenwerking te kiezen was dat zij voor mijn gevoel heel goed zijn in het vertalen van visie naar een ruimtelijk concept. Dat klonk mij natuurlijk als muziek in de horen als visievrouw! Ik ben eigenlijk altijd bezig met wat wij doen, zijn, maken, bouwen en vertellen zo goed mogelijk in lijn te brengen met onze visie. Dus natuurlijk ook ons kantoorgebouw… Het was en is ontzettend leuk om met mensen te werken die onze visie verstaan en iets abstracts als een visie kunnen vertalen naar een ruimtelijk concept en uiteindelijk natuurlijk naar de fysieke ruimte van ons nieuwe kantoor.
Hoe is dat vertaalproces gegaan?
We hebben verschillende sessies georganiseerd met Marc, Cindy en Jesse. Tijdens de eerste sessie hebben ze Réal en mij de hemd van het lijf gevraagd over onze visie. Dus wat doen wij, wat willen we daarmee bereiken en hoe is een kantoorgebouw daar ondersteunend aan? Daarnaast hebben we in die eerste sessie alle input van trainees en staf gebruikt uit de brainstorm waar ik eerder over vertelde.
Hoe zag het vervolg eruit?
Tijdens de tweede sessie hebben we een “representatieve groep” samengesteld als doorsnede van onze organisatie, dus mensen uit het Young Expert Program, Talent Program en staf. Deze groep werd de hemd van het lijf gevraagd wat zij prettig en onprettig zouden vinden op kantoor. Kleine hokjes, grote meeting ruimtes, statafels, zitbureaus, tot in de details: wat heeft de voorkeur? Van daaruit zijn we gaan kijken wat voor indeling daar goed bij aansluit.
Dit was heel waardevol om te doen, omdat we zien dat dit sinds de Covid experience behoorlijk veranderd is. Het kantoor heeft veel meer een sociale functie gekregen, waarin een gezellige ruimte heel belangrijk is. Tegelijkertijd hebben mensen meer ruimtes nodig om zich individueel terug te kunnen trekken voor online meetings. In ons oude pand zie je ook echt dat de focus nog lag op de open kantoortuin, terwijl de behoeftes en de functie van een kantoor nu heel anders liggen. Bepaalde andere aspecten zoals de grote trainingsruimtes, de comfortzone en de zithoek waren goed in het vorige pand en wilden we graag behouden.
Wat verder leuk om te noemen is dat we in onze traineeships gebruik maken van de metafoor van persoonlijke ontwikkeling als reis, iets dat ook in het pand de nieuwe rode draad gaat worden…
Benieuwd naar het concept? Houd onze socials dan goed in de gaten. In de volgende blog nemen we je mee in de volledige uitwerking van ons nieuwe pand!
Jasper Karsten
Marketing Strateeg & Talent Connector
Hogehilweg 8
1101 CC Amsterdam Zuid-Oost