Blog Layout

Suzanne is vitaloog geworden!

jul 02, 2024

Suzanne heeft recent haar opleiding tot vitaloog afgerond. In dit interview staan we stil bij deze mijlpaal en vragen wij haar alles over deze interessante levensfilosofie.

 

Wat houdt vitalogie in? 

Vitalogie is de leer van de menselijke, lichamelijke en geestelijke levenskracht die wordt gestimuleerd door bewust en onbewust gedrag, met dank aan Klaas Koster. Hierbij spelen fysiologische, psychologische, ecologische en filosofische facetten een rol. Alle facetten zijn met elkaar verbonden, dus het is een holistische zienswijze. Het heeft veel raakvlakken met ons eigen 4Q model.

 

Hoe kwam dit op je pad? 

Al zo'n tien jaar geleden had ik bedacht dat ik graag aan de slag zou willen met werkgeluk en (levens)energie, bijvoorbeeld als ‘Chief Happiness Officer’ bijdragen aan mensen gelukkiger maken. Het leek me heel mooi om als core business bezig te zijn met hoe mensen in elkaar zitten en hoe hun potentieel kan worden ontgonnen, wat uiteindelijk bijdraagt aan productiviteit en resultaat. De opleiding tot Vitaloog kwam vorig jaar op mijn pad en tegelijkertijd kwam ik met Young Colfield in contact. Toen Anne, Partner People & Happiness bij Young Colfield mij vertelde over hoe het 4Q model bij Young Colfield centraal staat, wist ik meteen dat het klopte.

 

Waarom voelde je die passie om aan de slag te gaan met de thema's werkgeluk en energie? 

Voor mij is het werk een belangrijk onderdeel van mijn leven. En ik heb wel de opvatting gehad: pas als het op mijn werk goed gaat, gaat het met mij goed. En ik denk nog steeds: als je werk leuk is, maakt dat je een leuker mens. Dus hoe kun je er dan voor zorgen dat het goed past en daardoor leuker wordt? Voor een deel gaat dat over: Doe je waar je energie van krijgt en past de organisatie bij je persoonlijke waarden. En tegelijkertijd is het dan ook belangrijk dat er ruimte is voor wie en wat je meebrengt. Je thuissituatie of bepaalde gedachtepatronen, iedereen heeft zijn eigen verhaal. 


Mijn drijfveer was mijn grote interesse in de dieperliggende patronen achter menselijk gedrag. Persoonlijk vind ik dat heel interessant, maar ook als werkgever is het van grote toegevoegde waarde om daarvoor open te staan. Als je als organisatie weet wat iemand drijft en waar dat vandaan komt, dan kun je iemand ook echt verder helpen. En als werknemers weten hoe ze voor zichzelf moeten zorgen, dan kunnen zij ook een betere bijdrage leveren. Dat heeft dan weer positief effect op de organisatie. 


Hoe was dat in je eerdere banen? 

Wat ik heb gemerkt, is dat een omgeving mij heel erg beïnvloedt. Terugkijkend begrijp ik waarom ik op werk wel eens voelde dat ik niet de energie kon uiten die ik wel in me heb zitten. Op waarden niveau klopte het niet altijd. Het is pas iets van de laatste twee jaar dat ik op dit niveau bewust ben geworden van de invloed van dit soort factoren. Zelf ben ik heel resultaatgericht, zo ging ik vaak mee met de flow. Maar op momenten dat ik heel erg geleefd word door mijn agenda, sta ik niet stil bij: Waarom doe ik eigenlijk wat ik doe? Dus ik moet soms echt even tijd maken voor reflectie en mezelf vragen: Wat is nou de reden dat ik hier ben? Zowel bij de werkgever als wat kan ik eigenlijk toevoegen als mens. Daar ben ik mij nu veel bewuster van, er is veel ruimte voor bij Young Colfield en ik maak er zelf ook meer tijd voor.

 

Wat heeft je het meeste geïnspireerd tijdens je opleiding? 

We hebben paarden coaching gehad en dat was heel indrukwekkend, omdat het paard echt weerspiegelde waar ik stond op dat moment. Het paard ging met zijn hoeven in de zandbak graven, wat symbool staat voor een zoektocht. En daar zat ik toen echt middenin. Ook kwam ik er tijdens de opleiding achter dat mijn innerlijke criticus soms echt mijn zelfvertrouwen in de weg kan zitten. Ik heb wel een paar maanden geleefd in alles wat ik niet was, maar uiteindelijk ontdekte ik wat ik allemaal wél ben. Ik zag mijn leuke eigenschappen en talenten, waardoor ik weer met een positieve blik naar mezelf kon kijken, in plaats van dat ik alleen maar oordeelde over mezelf.

 

Wat voor soort vitaloog ben je? 

Door mijn opleiding ben ik erachter gekomen dat je nooit een coach kan zijn voor iedereen. Ik ben er voor mensen die echt hun potentieel willen ontginnen. Dus de doelgroep van Young Colfield, mensen die er bewust voor kiezen om met zichzelf aan de slag te gaan, past heel goed bij mij. Tijdens de opleiding werd bevestigd dat ik een zachte en harde coachstijl heb: intuïtief en inlevend, en toch ook scherpzinnig en toonaangevend. Oftewel een combinatie van kwetsbaarheid en kracht: Yin en Yang.

 

Verder is goedbedoeld advies thuislaten voor mij de kunst. Mijn trainees kunnen zélf voelen en bedenken wat nodig is. Ik sta aan de zijlijn. Dat is een grote ommezwaai geweest voor mij. Ik wil overal altijd heel snel een oplossing voor en ik denk ook vaak dat ik de oplossing weet. Maar ten eerste, niet iedereen gaat even snel en ten tweede als de oplossing uit henzelf komt, dan heeft het veel meer impact. Daardoor ontstaat ook een bepaalde rust, want het hoeft niet in een coachgesprek te gebeuren. Het kan ook later resoneren.

 

Wat is het doel van de vitalogie? 

Het juiste ritme van levensenergie verkrijgen en behouden. Wanneer je de tijd kan nemen om je te verdiepen in wie je bent en de organisatie waar je werkt je daarbij helpt, dan ontstaat er ruimte voor dit ritme en de juiste energie.  Voor mij gaat het op werk erom dat ik mijn potentieel kan inzetten en vanuit bevlogenheid kan werken, in nauwe samenwerking met collega's. Dat er vertrouwen is en flexibiliteit. En dat ik daarnaast geen masker op hoef te zetten, en daardoor echt volledig mezelf kan zijn. Want de meeste impact maak je als jezelf.


 

Iris de Vries


Marketing Coördinator



Meer lezen

door Elisabeth Hoebee 19 aug, 2024
Wellicht ben je na het lezen van Yin & Yang als metafoor voor een gebalanceerde organisatiecultuur aangezet maar denk je “waar begin ik dan als ik hier iets mee wil in mijn eigen team?” Lees dan snel verder, want in deze blog neem ik je mee hoe wij hier tot nu toe mee aan de slag gegaan zijn binnen Young Colfield. Commitment is Key Wat het voor ons lekker werken maakt, is dat het hele team commitment heeft gegeven om dit jaar naar een meer gebalanceerde organisatie cultuur te streven. Dus het voorwerk zou zijn: print het model eens uit, laat het zien aan je collega’s, kijk of ze ook enthousiast zijn en dingen herkennen en bereid en nieuwsgierig zijn om ermee aan de slag te gaan. Binnen ons staff team, was dat dus al het geval bij de start van deze dag. Een goede voorbereiding is het halve werk Voor de teamdag heb ik het team gevraagd om het een en ander voor te bereiden, zodat iedereen zich alvast zou verdiepen in het model. Deze voorbereiding vind je als letterlijk voorbeeld in cursief, zodat je het gewoon kan copy-pasten in je eigen organisatie als je dat zou willen. Daarna leg ik per opdracht uit hoe we ermee hebben gewerkt. Kies één Yin of Yang kwaliteit van het model die jij van nature in huis hebt. Bereid een korte pitch voor, alsof je deze kwaliteit zou verkopen op de markt: Wat heb je aan deze kwaliteit? Waarom is het zo waardevol om deze te bezitten op de werkvloer? Maar ook: welke nadelen en uitdagingen heeft het inzetten van deze kwaliteit? Neem daarbij één annekdote mee, waar je deze kwaliteit goed inzette op de werkvloer. Kies één Yin of Yang kwaliteit van het model, die jij nog niet zo in huis hebt, maar waar je wel meer in wilt ontwikkelen. Let op: omdat het aantrekkelijk is deze meer te bezitten, omdat je er zin in hebt. Dus niet omdat het moet. Neem ook hierbij weer één annekdote mee, waarin tot uiting kwam dat je deze nog niet zo in huis hebt. Schrijf voor elke collega op een losse post-it, welke Yin of Yang kwaliteit je van nature in het gedrag van deze collega ziet. Benoem hier een concreet voorbeeld/moment/setting bij waar je dit op baseert (mag in een enkel woord of zin, maak er geen groots project van). Aan de slag! Tijdens de teamdag veranderde ons kantoor in een ware Yin Yang Markt. De dag begon natuurlijk met de pitches, om lekker op te warmen én elkaars kwaliteiten te ontdekken. Handig om te zien welke collega’s je voor welke kwaliteit moet hebben! Shoppen bij je collega's Daarnaast kreeg iedere collega een eigen marktkraam, waar de feedback van vraag 3 opgeplakt konden worden. Voor een ieder waardevol, soms bevestigend en soms verassend om te zien welke Yin en Yang kwaliteiten op de werkvloer opvallen bij andere collega’s. Hierop werd vervolgens in kleine groepjes gereflecteerd.
door Elisabeth Hoebee 19 aug, 2024
Wat heeft jouw werkomgeving nodig om meer balans te vinden? Is er veel oog voor de mens en de verbinding of juist meer gerichtheid op de cijfers en de organisatiedoelen? Word je vaker aangemoedigd “om even door te pakken” of juist om “rustig aan te doen”? Zijn structuren en procedures leidend of is er juist veel ruimte en vrijheid voor eigen invulling? In deze blog neem ik je mee in de reis die we daarin maken met Young Colfield. Met afsluitend een model waaraan jij jouw werkomgeving eens kunt spiegelen op dit vlak. Waar de meeste organisaties zouden opknappen van wat meer mensgerichtheid, ruimte en vertrouwen… kunnen wij binnen Young Colfield wel wat meer duidelijkheid, grenzen en commerciele focus gebruiken. Deze behoefte kwam duidelijk naar voren tijdens de Young Colfield toekomst sessie op 7 december , waar we met de gehele organisatie hebben gebrainstormd over wat de focus van 2024 zou moeten worden. Er kwamen geluiden als “meer pit”, “elkaar meer aanspreken”, “meer duidelijkheid”, en “meer naar buiten treden.” Balans De natuur laat ons zien dat alles naar balans streeft. Balans is niet een statisch iets, het ontstaat door een constante beweging. Van zomer, naar herfst, naar winter, naar lente. Van dag naar nacht, van eb naar vloed en ga zo maar door. Het is de constante beweging zelf die balans brengt. Dit natuurlijke principe geldt ook voor mensen en organisaties. Zoals gezegd kenmerkt de Young Colfield organisatie cultuur zich door een relatief sterke focus op de mens, verbinding en veel ruimte voor het individu en zelfbewustzijn. Als vanzelf komt er nu een roep om balans via meer aandacht voor de professionele kant van werk, elkaar aanspreken en begrenzen en het verleggen van onze focus naar de buitenwereld. Nieuwsgierig blijven Wanneer je binnen een organisatie bezig gaat met dit soort bewegingen, ligt er direct het risico op de loer om in een absoluut “OF-OF” terecht te komen. Dus als er meer structuur en grenzen komen, offeren we alle ruimte en onze vrijheid op. Wanneer er meer aandacht komt voor de inhoud en het organisatie belang, is er geen plek meer voor verbinding en zelfbewustzijn. Alsof je van het ene uiterste, in het andere terecht zou komen. Dit “gepolariseerd denken” is een fenomeen dat we op dit moment veel zien in de samenleving. Het is een menselijk neiging en heeft een functie: het vereenvoudigt de realiteit en geeft daardoor een gevoel van orde en structuur. Dit is goed, dat is fout, lekker overzichtelijk. Maar zo simpel ligt het zelden en daarom is het verfrissend om open te blijven staan voor de nuance. Het leven wordt zo veel ruimer wanneer we nieuwsgierig blijven en kijken vanuit “EN-EN”. Dan komen alle kleurschakeringen tussen zwart en wit tevoorschijn en blijft het geheel levendig en bewegelijk. De verrijking van verschillen Tegenstellingen zijn geen probleem om op te lossen, maar uitersten die elkaar kunnen verrijken. Alleen wanneer je erkent dat beide kanten waarde toevoegen, komt er balans. Jazeker: een andere waarde. En ja: beide waardevol. Hoe rijk en volwassen zou onze organisatiecultuur zijn als er én ruimte is voor de mens én voor de inhoud. Als er én grenzen zijn én ruimte. Als we aandacht hebben voor én het organisatie belang én het individu daarbinnen. Dat we hierin flexibel kunnen zijn en situatie-afhankelijk kijken wat wanneer het meeste waarde toevoegt voor het grotere geheel. Ik word al enthousiast van het idee, maar toegegeven: het is vrij abstract. Hoe vertaal je dit idee naar de dagelijkse praktijk binnen een organisatie? Yin en Yang concreet gemaakt Ik ontwikkelde een model* om gezamenlijke taal te geven aan dit principe. Zodat we het er over kunnen hebben met elkaar. De metafoor van Yin en Yang bleek perfect omdat het symbool al het “EN-EN principe” laat zien: de uitersten zijn aanvullend, staan in relatie tot elkaar en hebben elkaar nodig voor balans.
door Els Hoebee 07 aug, 2024
Sinds een maand is plezier onze nieuwe kernwaarde. Met als ondertitel “Plezier verbindt, geeft energie en laat ons genieten op weg naar resultaat.” Dat wil niet zeggen dat er plotseling een enorme cultuurverandering is ingezet binnen Young Colfield. Als het goed is hebben we woorden gevonden voor wat er al leeft in de organisatie. Onze organisatiecultuur heeft altijd al een grote factor plezier in zich gehad. Niet alleen op de borrel of tijdens de wintersport, maar ook in hoe we samenwerken. Steeds weer blijkt dat plezier een enorme bron is van energie en creativiteit. Het leidt tot beter resultaat en blijere mensen. Eigenlijk is het één van onze geheime ingrediënten van succes. Waarom? Dat lees je in deze blog. Persoonlijk kan ik mij goed verbinden met de kernwaarde plezier. Een van mijn favoriete levensmotto’s is: “Whatever you do, do it for the joy if it”. En hoe vrolijk dat ook klinkt, in onze huidige maatschappij is het een daad van rebellie om hiernaar te leven. Zeker op de werkvloer! Als ambitieuze bedrijfskundige was ik heel anders geconditioneerd: Hard werken, doorzetten, voor het hoogst haalbare gaan en dat alles graag zo effectief mogelijk. Even serieus nu! Allemaal zaken die me veel hebben gebracht, maar het was een beetje eenzijdig. Aan de start van mijn carrière was ik er van overtuigd dat werk en kwaliteit leveren alleen samengaan met een heel serieuze houding. Nog steeds betrap ik mezelf er op, wanneer ik vanuit flow een stuk schrijf of met plezier een training faciliteer bij Young Colfield, dat er een stemmetje in mij zegt “Dit is te leuk! Ga snel iets nuttigs en serieus doen nu, je wordt hiervoor betaald!” Alsof het geen waarde toevoegt wanneer het moeiteloos en met een glimlach gaat. Alsof moeilijk, verkrampt en ingewikkeld de weg van waarde-creatie is. Niets is minder waar beweer ik bij deze met stellige overtuiging. De grap is zelfs dat wanneer ik vanuit plezier werk, ik nog véél meer waarde creëer. Dat geldt niet alleen voor mij. Plezier en intrinsieke motivatie zijn nauw verbonden. En het is alsof plezier als kernwaarde ons binnen Young Colfield expliciet toestemming geeft om te ontdekken wat ons innerlijk drijft. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vanuit intrinsieke motivatie werken vaak meer tevreden zijn, beter presteren en een hogere mate van welzijn ervaren dan degenen die voornamelijk extrinsiek gemotiveerd zijn. Verder leidt het tot meer focus en gevoelens van zelfvertrouwen. Als dat nog niet genoeg is, zijn mensen vanuit intrinsieke motivatie ook nog meer geneigd om nieuwe oplossingen en ideeën te verkennen. Mijn ervaring binnen Young Colfield is dat op de momenten dat we vanuit plezier werken, er direct meer ontspanning en lol ontstaat. Mensen uiten zich vrijer, komen meer tevoorschijn en maskers kunnen af. Jezelf zijn in plaats van iets hoog moeten houden en dat imago zeer serieus nemen, scheelt veel energie die zinvoller besteedt kan worden. Daarnaast ontstaat er vanuit ontspanning veel meer creativiteit. En dat zorgt dan weer voor vernieuwing en innovatie. Komt goed uit, want wij willen met Young Colfield niet alleen invoegen, maar vooral ook toevoegen! Kortom: plezier is niet alleen een ‘leuk om te hebben’ kernwaarde, maar een onmisbare factor voor succes, welzijn en tevredenheid op de werkvloer. Een belangrijke nuance hier is wel dat het (werkende) leven natuurlijk niet alleen maar over plezier gaat. Waar zon is, is schaduw. Waar mooi is, is lelijk. Warmte kan alleen ervaren worden als we ook weten hoe kou aanvoelt. Gelukkig is één van onze andere kernwaarden “Bewustzijn” wat onder andere uitnodigt om alle aspecten van onszelf en het leven te verwelkomen en te accepteren, ook de onplezierige. Plezier is geen doel op zich, maar wel een leuke en waarde-creërende manier waarop! Energizers tijdens trainingen, humor tijdens meetings, ruimte voor speelsheid tijdens brainstorms, het leuk hebben met collega’s maar bovenal: werk doen waar we ons intrinsiek gemotiveerd voor voelen. Wij zijn er blij mee. En stel je voor: als 80 Young Colfielders vanuit plezier hun eigenheid, creativiteit en flow meer gaan vinden op de werkvloer, hoeveel vernieuwing en beweging er dan ontstaat… Wat geeft jou plezier op de werkvloer?
Share by: