Pepé Dekker
Trainee Talent Program
Wat is Crowd Consulting?
Tot drie (afhankelijk van plaatsingsdatum) weken geleden, was dat voor mij ook nog een raadsel. Ik ben sinds oktober in dienst bij Young Colfield en dit was de eerste sessie waar ik aan mee deed. In een notendop: met een groep mensen vanuit de deelnemende organisatie, met het vraagstuk en met 4-8 facilitators vanuit Young Colfield wordt er hard gewerkt om een probleem of vraagstuk op te lossen. De trainees denken zelf ook actief mee in het bedenken van creatieve oplossingen. Deze sessies zijn gebaseerd op het Design Thinking framework. De kern van Design Thinking is dat je een vraagstuk benadert vanuit het perspectief van de doelgroep. Tijdens deze sessie gingen we aan de slag met de vraag:
Hoe kan CNV Vakmensen mij als jonge werknemer (<35 jaar) bereiken en (duurzaam) aan de vakbond (ver-)binden (of bij de vakbond aansluiten?)
De sessie wordt opgedeeld in een vijftal sprints. De eerste sprint, Empathize, waarin je onderzoek doet naar de doelgroep. Daarom waren er tijdens de sessie naast de Young Colfielders ook veel CNV’ers onder de 35 jaar aanwezig waren. In de tweede sprint, Define, wordt het vraagstuk aangescherpt met de opgedane kennis uit het doelgroeponderzoek. Mijn favoriete sprint:, Ideate, is de sprint waar alle oplossingen worden bedacht aan de hand van een geleide brainstorm van ruim een uur. Inde vierde sprint, Prototype, worden deze ideeën uitgewerkt tot concrete oplossingen in de vorm van een projectplan. De Crowd Consulting sessie eindigt met de Test-sprint, waarin de oplossingen direct op de eindgebruiker worden getest. In tijden van online werken, doen we al deze sprints met behulp van Miro, een fijn platform waarin je visueel kan samenwerken. Zo ziet het invullen van het business model canvas er bijv. zo uit:
Eerste indruk
Het begon eigenlijk al een paar dagen voor de eerste sessietoen alle deelnemers een pakketje thuisgestuurd kregen met een aantal snacks, wat drankjes en fruit als brandstof voor de komende sessies. Het was voor mij de eerste keer dus ik was enorm nieuwsgierig naar wat mij allemaal te wachten stond. De eerste sessie stond in het teken een uitgebreide introductie, het vraagstuk helder krijgen en vooral de doelgroep – de jonge werkenden – te (leren) begrijpen. Ik kreeg zelf direct veel energie van het enthousiasme van de CNV’ers waaraan ik kon merken dat zij zin hadden om samen met ons dit probleem bij de lurven te pakken. Het was een vrij diverse groep van mensen die elkaar normaliter niet snel treffen. Dit gaf een hele verfrissende dynamiek, vooral omdat de openheid naar elkaar toe en het enthousiasme om een mooi resultaat neer te zetten ervan afspatte. Met genoeg pauzes en leuke energizers werd de energie in de groep ook goed op peil gehouden. Zo kwam ik erachter dat je ook online met 30 mensen intensief en creatief kan samenwerken. Tijdens deze energizer moest iedereen zo snel mogelijk een stuk fruit tevoorschijn halen:
Samen waarde creëren
Wat zo’n Crowd Consulting sessie zo waardevol maakt, is volgens mij terug te brengen naar een paar hoofdlijnen. Zo is de methodiek van Design Thinking een manier om tot vernieuwende en verfrissende gedachten en oplossingen te komen. Het helpt om de doelgroep beter te leren kennen en echt vanuit hun behoefte na te denken over een oplossing. Het kan het moeilijk zijn om uit je eigen kaders los te laten te laten, bleek ook deze sessie omdat we merkten dat deelnemers van CNV Vakmensen terugvielen in oplossingen via de bestaande paden. We stimuleren dan actief de huidige kaders te laten voor wat het is en vooral vanuit een toekomstige gerichte en creatieve mindset het vraagstuk op te lossen. Met input vanuit de trainees die allemaal unieke perspectieven meenemen vanuit hun ervaringen bij verschillende opdrachtgevers, zijn we samen met CNV Vakmensen tot veel nieuwe inzichten gekomen. CNV Vakmensen heeft van te voren aangegeven dat zij het lasting vinden om snel keuzes te maken en knopen door te hakken op grote onderwerpen. Onze trainees helpen in deze kolkende snelkookpan om snel beslissingen en keuzes te maken.
Een cadeautje voor trainees
Bij Crowd Consulting sessies hebben de trainees van Young Colfield altijd een belangrijke rol. Zij denken mee in de oplossingen én zij faciliteren de werkwijze in deelgroepen. Van de 8 deelnemende trainees, waren er ook een aantal Young Colfield trainees bij deze sessie die fulltime een opdracht doen voor een andere opdrachtgever. Dit weerhield hen er niet van om zich direct aan te melden om deel te kunnen nemen aan de sessie. Het is voor ons als trainees een mooie kans om met een open en onbevangen blik van mee te kunnen denken met een vraagstuk van een organisatie. Zo kan je even volledig in een nieuwe organisatie duiken, om zo te leren waar zij mee bezig zijn. Omdat wij graag zelf meedenken met het vraagstuk, zijn vraagstukken waar starters of young professionals onder de 35 de doelgroep zijn voor ons ideaal omdat wij dan zelf de doelgroep zijn. Ik vond het erg tof om dit proces te begeleiden, anderen te stimuleren om out-of-the-box te denken en mijn eigen creativiteit volledig te benutten.
Gemotiveerd om ook een (groot) vraagstuk in jouw organisatie onder handen te nemen? Wij helpen je graag! Voor maatschappelijk betrokken organisaties organiseren we overigens ieder kwartaal een gratis sessie om hen verder te helpen. Neem contact op met Guido Heunen voor meer informatie.
Pepé Dekker
Trainee Talent Program
Hogehilweg 8
1101 CC Amsterdam Zuid-Oost