Impact maken op de wereld om ons heen Young Colfield streeft ernaar om vanuit zelfbewustzijn impact op de wereld om ons heen te maken. Impact maken kan op verschillende manieren. En wij zijn niet de enige organisatie die impact wil maken. Om ons heen zien wij veel organisaties die ernaar streven om impact te maken op de wereld. Sociale ondernemers zoeken innovatieve oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen, waarbij geld verdienen geen doel op zich is. Met deze gedachte willen wij als organisatie hier ook graag in bijdragen, ook als daar niet direct een financiële vergoeding tegenover staat. Daarom geven wij met veel plezier trainingen aan organisaties die op hun eigen manier ook impact willen maken.
Social Enterprise NL is zo’n organisatie. Het is een gemeenschap van sociale ondernemingen die elkaar steunt en helpt om te groeien. Social Enterprise NL ondersteunt de aangesloten sociale ondernemingen door hun zichtbaarheid te vergroten en hen met raad en daad bij te staan via het ledenprogramma. Voor Social Enterprise was het voor het eerst dat zij een persoonlijke ontwikkeling training aanboden aan hun leden. Best spannend dus om te horen hoeveel aanmeldingen er waren. Uiteindelijk waren er bijna veertig aanmeldingen! Om te zorgen dat de veiligheid en betrokkenheid binnen de groep gewaarborgd kan blijven, hebben we aan twaalf deelnemers training gegeven. Ik, Femke en stagiaire bij Young Colfield, nam deel aan deze training en ik vertel jullie graag hoe het was!
Aan de slag met je persoonlijke visie
Tijdens de persoonlijke visie training ga je aan de hand van het model van &Samhoud aan de slag met je kernwaarden, kernkwaliteiten, je moedige en hogere doel. Hierin is een veilige, interactieve en open sfeer belangrijk. Ondanks de digitale omgeving, zorgde de open houding en enthousiasme van de deelnemers voor een geborgen omgeving. Een waar ik mij in ieder geval veilig voel!
De training gaat van start. Om het ijs te breken, stelt iedereen zich voor door te vertellen wie hem of haar inspireert. We horen een aantal bekende ondernemers, maar ook iemand die zijn ouders noemt. De persoon die jou inspireert is voor iedereen heel persoonlijk. Het kan iemand bekend zijn of iemand die heel dicht bij je staat. Ik merk dat hierover vertellen meteen het ijs breekt en vertrouwen schept binnen de groep.
Kernkwaliteiten
Tijdens het eerste onderdeel van de training gaan we op onderzoek naar onze kernkwaliteiten. Hierbij staat de vraag centraal: “Waarin ben ik echt goed?”. Tijdens dit onderdeel is er geen tijd om veilig achter mijn scherm te blijven zitten. Iedereen wordt meteen uit zijn comfortzone gehaald, wat voor sommige best een uitdaging is! We krijgen de opdracht om drie mensen uit onze nabije omgeving te bellen en hen te vragen waar zij ons echt goed in vinden. Voor mij persoonlijk een uitdagende en spannende opdracht. Iets wat ik nooit eerder zo direct aan naasten heb gevraagd! Het is bijzonder en verassend om van andere te welke kwaliteiten zij mij toelichten. Kwaliteiten die ik soms niet eerder zo bestempeld had. Ik denk meteen: “dit zou ik nou ook vaker bij anderen moeten doen”.
Kernwaarden
Na de creatieve opdracht, is het tijd om aan de slag te gaan met onze kernwaarden. Hierbij staat de vraag centraal: “Waarvoor sta ik?”. Tijdens deze opdracht onderzoeken we onze kernwaarden aan de hand van vijf stappen. Het resultaat? Iedereen heeft aan het einde van deze opdracht 4 tot 8 persoonlijke kernwaarden die staan voor belangrijke thema’s in het leven. Voor mij persoonlijk een mooie spiegelopdracht. Kernwaarden waar ik mij tot op heden nooit heel bewust van was, staan ineens als een paal boven water. Een soort puzzel, alles valt op zijn plek. De acties die ik heb genomen en de keuzes die ik heb gemaakt, leidden terug naar mijn kernwaarden.
Moedige doelen
Na de kernkwaliteiten en kernwaarden is het tijd om onze moedige doelen op te stellen. Moedige doelen zijn behapbaar en tastbaar en richten zich op “Waarheen ga ik?”. De eerste stap? Het samenstellen van mijn persoonlijke bucketlist. Nu we onze bucketlist voor ogen hebben, wordt het tijd om onze wensen een plek op de Bucketlist Matrix te geven. Elk punt van de bucketlist krijgt zijn eigen plek toegewezen aan de hand van vier punten: wezenlijk belang, energie, tijd en geld. Waarom? Zo wordt duidelijk welke wensen echt je moedige doelen zijn! Ik word mij (pijnlijk) bewust van het feit dat een groot deel van mijn wensen hoog scoren op energie, tijd en geld. Waarbij ze niet eens zo van wezenlijk belang zijn! Tijd om deze wensen te laten gaan en mij te richten op mijn moedige doelen. Aan het einde van de training presenteert iedereen één moedig doel. Het idee erachter? Als je je dromen uitspreekt, worden ze waarheid.
Het hoger doel
Tot slot, het hoger doel. Want waarom besta ik? Wij krijgen als huiswerk de opdracht mee om een brief aan onszelf te schrijven. Een toespraak die je als jouw beste vriend of vriendin, partner of ouders op je 50e verjaardag aan jezelf geeft. Vertel waarom je trots bent op jezelf, jezelf dankbaar en wat je niet snel zal vergeten. Na het schrijven lees ik de brief aan een belangrijk persoon in mijn leven voor. Wat is dit spannend om te doen! En bijzonder om mezelf zo te horen praten. Ik omcirkel de belangrijke woorden die eruit springen zoals gevraagd. Ik zie een duidelijke rode draad, dit is mijn hoger doel. Dit is waarom ik besta.
Ik ga met een rugzak vol kennis en een groot gevoel van waardering de deur uit. Wat is het bijzonder om in een middag van onbekenden naar bekenden te gaan. Wat is het speciaal om van belangrijke mensen in je omgeving te horen waar je goed in bent. Wat is het typerend dat één van mijn kernwaarden onafhankelijkheid is. Wat is het confronterend om te zien hoeveel wensen helemaal niet zo van wezenlijk belang voor mij zijn. En wat is het spannend om mijn moedige doel hardop uit te spreken. En wat is het fijn om mijn hoger doel duidelijk voor ogen te hebben.
Wil jij ook je hoger doel weten? Neem dan contact op met Guido Heunen via guido.heunen@youngcolfield.nl. Wil jij met jouw team of organisatie ook groeien in jullie zelfbewustzijn? We helpen jullie daar graag mee. Ook als dat financieel normaal niet mogelijk is voor jullie.